لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

اطمینان مقام‌های امنیتی از تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی در بدخشان


انتقال مواد حساس انتخابات به مراکز رأی‎دهی در ولایت بدخشان
انتقال مواد حساس انتخابات به مراکز رأی‎دهی در ولایت بدخشان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا (شنبه ششم میزان) برگزار می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه روی دست گرفته شده اند.

مقام‌های امنیتی بدخشان می‌گویند که آنان با راه اندازی عملیات تصفیه‌‌ای ولسوالی‌های یمگان، کران و منجان و وردوج این ولایت را به گونه کامل از کنترول طالبان بیرون کردند و عملیات‌ تا تصفیه کامل بدخشان از وجود شورشیان ادامه دارد.

به گفتة مقام‌های امنیتی بدخشان در تمام ساحات نسبتاً امن این ولایت نیروهای پولیس ملی و در ساحات با تهدید امنیتی نیروها ارتش ملی در کنار نیروهای پولیس ملی مصروف تأمین امنیت انتخابات اند.

اسدالله محمدی، فرمانده پولیس بدخشان به رادیوآزادی می‌گوید آنان مراکز رأی دهی را در سه کتگوری (مراکز با تهدید بلند، متوسط و پایین) دسته بندی کرده اند که با توجه به این دسته بندی آماد‌گی کامل برای تأمین امنیت روز برگزاری انتخابات دارند.

او گفت: "خوشبختانه ما مواد حساس انتخاباتی را به ۱۴ ولسوالی انتقال دادیم؛ اگر در هر جای پولیس توانایی تأمین امنیت را نداشته باشد، نیروهای اردوی ملی در تمام ولسوالی ها حضور دارند که در یک تشریک مساعی امنیت انتخابات را تأمین می‌کنند."

اما گروه طالبان با نشر اعلامیۀ مردم را تهدید کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند.

از سوی هم لینا شیرزاد، فعال حقوق زن در بدخشان بدین باور است که افزایش عملیات تصفیه‌‌ای و آمادگی نهادهای امنیتی برای برگزاری انتخابات، تهدیدهای احتمالی در روز انتخابات را بر طرف کرده است.

به گفته خانم شیرازد، در صورت قطع عملیات تصفیه‌ای و پایان دادن به سرکوب گروه طالبان، این گروه از هر فرصت ممکن استفاده کرده و روند انتخابات به خصوص جریان رأی‌دهی را مختل می‌سازد.

او افزود: "دستآورد نیروهای امنیتی خوب است اگر همین روال دامه داشته باشد در تأمین امنیت انتخابات فوق العاده اثر گذار است و اگر عملیات‌ها متوقف شود در بسیاری از بخش‌های افغانستان مردم با توجه به تهدیدهای امنیتی نمی‌توانند که به پای صندوق‌های رأی بروند."

انتقال مواد حساس انتخابات به مراکز رأی‎دهی در ولایت بدخشان
انتقال مواد حساس انتخابات به مراکز رأی‎دهی در ولایت بدخشان

مسئولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات بدخشان می‌گویند، پس از اجرای عملیات‌های نظامی، میزان تهدیدهای گروه طالبان بر مراکز رأی دهی در این ولایت به حداقل رسیده است.

محمد الدین خواهانی، مسئول روابط خارجی کمیسیون مستقل انتخابات در بدخشان به رادیوآزادی گفت تمام مواد حساس و غیر حساس انتخاباتی به تمام ولسوالی‌های دور و نزدیک بدخشان رسیده‌است.

مسئولان کمیسیون انتخابات بدخشان می‌گویند که این نهاد تمام آماده‌گی‌ها را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فردا روی دست دارد.

او گفت: " واپس‌گیری ولسوالی‌های یمگان، وردوج و کران و منجان سبب سرکوب دشمن شده و فعلاً کدام نگرانی جدی نسبت به روند انتخابات نداریم؛ انتقال مواد حساس انتخابات در 14 ولسوالی سرحدی بدخشان صورت گرفته و متباقی ولسوالی‌هایی که از راه زمینی انتقال می‌شوند، تحت کار است و تا هنوز هیچ‌گونه تهدید بلند در مراکز رأی‌دهی نداریم."

از سوی هم حبیب الله یک تن از باشندگان ولسوالی وردوج بدخشان با انتقاد از مسئولان ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که ۲۰ روز قبل ولسوالی وردوج و یمگان از سوی نیروهای دولتی از وجود طالبان تصفیه گردید اما به دلیل عدم ثبت نام رأی دهندگان ساکنان این ولسوالی از اشتراک در انتخابات محروم شدند.

او افزود: " با وجودیکه این ولسوالی تصفیه شده اما انتخابات برگزار نمی‌شود، دولت و کمیسیون انتخابات در این زمینه بی‌ توجهی کردند و ما را از حق رأی محروم ساختند."

با آن‌که مسؤولان کمیسیون انتخابات و نهادهای امنیتی از آماده‌گی کامل برای برگزاری و تأمین امنیت انتخابات سخن می‌زنند، اما فعالان مدنی و سیاسی با توجه به پیچیده‌گی وضعیت امنیتی، اجتماعی و سیاسی نسبت به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه بی باور اند.

XS
SM
MD
LG