لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

نگرانی کمیسیون انتخابات از احتمال اختلال در شبکه‌های مخابراتی در روز انتخابات


به دنبال تهدید گروه طالبان، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نسبت به احتمال اختلال شبکه‌های مخابراتی در روز انتخابات اظهار نگرانی کرده است.

تهدید تازه گروه طالبان به شبکه‌های مخابراتی، نگرانی کمیسیون مستقل انتخابات را برانگیخته است.

این گروه هشدار داده که اگر شبکه‌های مخابراتی در فعالیت‌های خود را مطابق خواست این گروه متوقف نکنند، هدف حمله قرار خواهند گرفت.

حالا کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر فعالیت شبکه‌های مخابراتی در روز انتخابات و در زمان شمارش آرا مختل شود، کارهای این کمیسیون با چالش مواجه خواهد شد.

به گفته مسئولان این کمیسیون، معلومات رأی‌دهنده‌ها از دستگاه‌های بیومتریک بوسیله انترنت از ولسوالی‌ها و ولایات به دفتر مرکزی کمیسیون انتقال می‌یابد که با قطع شدن انترنت این روند به تاخیر خواهد افتاد.

عصمت الله مل معاون این کمیسیون به رادیو آزادی گفت با قطع فعالیت شبکه‌ها تاریخ اعلام نتایج ابتدایی و شمار رأی‌دهندگان از لحاظ زمانی به تعویق می‌افتد.

او افزود: "ما امیدوار هستیم که با همچو مشکل مواجه نشویم، اگر قطع شود به رأی‌گیری مشکل پیش نمی‌آید اما صرفاً نتایج دیر تر اعلان خواهد شد."

آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان در ولایت غزنی

طالبان به تازگی در یک اعلامیه‌ای گفته اند که از هر طریق ممکن روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را مختل می‌کنند و از مردم خواسته‌اند تا پای صندوق‌های رأی نروند

چندی پیش وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان گفته بود، فعالیت‎های مخابراتی به علت تهدیدهای طالبان در ۱۸ ولایت افغانستان در ساعات شب متوقف می‎شوند.

براساس گزارش خبرنگاران رادیو آزادی ولایت‌های کندز، بغلان، تخار، بدخشان، جوزجان بغلان، سرپل در شمال کشور و ارزگان در جنوب افغانستان شبکه‌های مخابراتی مختل است و تنها شبکه مخابراتی سلام فعال است، اما این شبکه نیز گاه‌گاهی مختل می‌شود.

این وزارت می‌گوید که در روز‌های انتخابات و شمارش آرا تهدیدات بلند در برابر فعالیت شبکه‌های مخابراتی وجود دارد.

شیرشاه نوابی مشاور مطبوعاتی این وزارت گفت: "تمامی شبکه‌های مخابراتی متعهد شده اند که فعالیت‌های شانرا ادامه بدهند با وجودیکه تهدید جدی وجود دارد، اما بخاطر ارج گذاری به پروسه انتخابات وعده کرده که در قسمت فعال نگه کردن شبکه‌ها در تمامی ولایات دریغ نمی‌کنند."

تهدیدات طالبان در روز انتخابات و پس از آن روند اطلاع رسانی را نیز با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

شماری از خبرنگاران محلی می‌گویند، نگران اند که مبادا از آنچه در روز انتخابات می‌گذرد به مردم اطلاع دهی نتوانند.

احسان الله ولسمل خبرنگار در ولایت ارزگان می‌گوید: در ارزگان تنها شبکه مخابراتی سلام فعال است، و فعالیت دیگر شبکه‌ها قطع شده، اگر آنهم قطع گردد یا مشکل روبه‌رو شود ما نمی‌توانیم از جریان انتخابات، از کاستی‌ها و شفافیت روند به مردم اطلاع دهی کنیم که این مساله ما را سخت نگران کرده است."

قرار است فردا شنبه ساعت هفت صبح روز، رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور آغاز گردد و برای شرکت در این روند بیش از نُه میلیون تن ثبت نام کرده اند.

XS
SM
MD
LG