لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

نبرد در غور و جوزجان ده‌ها کشته برجای گذاشته است


آرشیف، جسد برجا مانده یک شورشی مسلح در میدان جنگ در یکی از ولایات افغانستان
آرشیف، جسد برجا مانده یک شورشی مسلح در میدان جنگ در یکی از ولایات افغانستان

مقام‌های محلی در غور و جوزجان می گویند که در درگیری بین نیروهای دولتی و گروه طالبان ده ها نفر کشته شده اند.

غلام ناصر خاضع، والی غور گفته که در پی عملیات نیروهای امنیتی بر مواضع جنگجویان گروه طالبان در ولسوالی دولتیار این ولایت بیشتر از ۶۰ عضو این گروه کشته شدند.

آقای خاضع افزوده که صبح روز شنبه (۶ میزان) همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روستای سمک ولسوالی دولتیار اجرا شد.

به گفته او، این عملیات زمانی اجرا شد که شورشیان گروه طالبان مانع رفتن مردم به مراکز رایگیری شدند.

والی غور تأکید می‌کند که گروه طالبان موفق نشده که مانع رفتن مردم به پای صندوق‌های رأی شود.

گروه طالبان کشته شدن جنگجویان خود را تکذیب کرده است.

با این حال، عبدالرحمان عطشان، عضو شورای ولایتی غور، می‌گوید که طالبان از دیشب تا اکنون در ولسوالی‌های شهرک، تولک و ساغر با نیروهای امنیتی مشغول نبرد هستند.

به گفته او، این درگیری‌ها باعث کمرنگ شدن حضور مردم در مراکز رایگیری شده است.

این در حالی است که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در غور گفته‌اند که به دلیل مختل شدن شبکه‌های مخابراتی از روند رای‌دهی در هفت ولسوالی غور اطلاعی در دست ندارند.

موقعیت ولایت جوزجان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت جوزجان در نقشه عمومی افغانستان

در همین حال، منابع محلی در ولایت جوزجان در شمال افغانستان می‌گویند در جریان درگیری بین نیروهای دولتی و گروه طالبان در ولسوالی درزاب ۷ نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

لطف‌الله عزیزی، والی جوزجان گفته که بیشتر این افراد مربوط نیروهای اردو، پولیس و خیزش‌های مردمی هستند، اما از تلفات گروه طالبان گزارش دقیقی در دست نیست.

از سوی دیگر، صدها نفر از ساکنان ولسوالی درزاب به مقر دفتر والی جوزجان رفته و خواستار اعزام نیروهای کمکی به این منطقه شده‌اند.

به گفته این معترضان، گروه طالبان تا نزدیک مرکز ولسوالی درزاب پیشروی کرده‌ و اگر نیروهای تازه‌نفس به منطقه نرسند، احتمال سقوط مرکز این ولسوالی وجود دارد.

ناظران انتخاباتی می‌گویند که درگیری‌ها و چالش‌های امنیتی باعث کاهش تعداد مراکز رایگیری در مناطق ناامن کشور و از جمله ولایت‌های جوزجان و غور شده است.

XS
SM
MD
LG