لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

باید‌و‌نباید‌های پس از انتخابات افغانستان


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات در حال طی مراحل روند رای‌‎دهی
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات در حال طی مراحل روند رای‌‎دهی

واکنش‌های گسترده در ارتباط به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به نشر رسیده اند. از سازمان ملل متحد و ناتو گرفته تا حکومت پاکستان، شماری از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی، به افغان‌ها مبارک باد گفته اند که از حق خود استفاده کرده، در این انتخابات رای دادند و از اصل دیموکراسی حمایت کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون میزان مشارکت مردم در این انتخابات را، اعلان نکرده است.

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان یا (یوناما)، افغان‌هایی را ستود که دیروز در انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به صندوق‌ها ریختند.

نشان سازمان یوناما در افغانستان- کابل
نشان سازمان یوناما در افغانستان- کابل

یوناما در اعلامیه‌ ای که شام دیروز منتشر شد، از نهادها و ادارات بین‌المللی هم ابراز امتنان کرد که این انتخابات را در افغانستان ممکن ساخت و زمینه را برای مردم فراهم کرد تا رای بدهند.

در اعلامیۀ دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، آن‌هایی محکوم شدند که برای جلوگیری از روند انتخابات تلاش کردند.

در این حال، سفارت ایالات متحده در کابل، برای افغان‌ها از صمیم قلب تبریکی گفته که در اوج تهدیدها از خانه‌های شان برآمده و از حق دموکراتیک شان استفاده کرده، رای دادند.

سفارت امریکا دیروز در این پیام که در حساب توییتر 'سفارت امریکا در کابل' به نشر رسید، از همه طرف‌های دخیل در انتخابات خواست که در جریان نهایی‌سازی نتایج انتخابات، آرامش شان را حفظ کرده و به همۀ اصول و مقررات انتخابات، متعهد باقی بمانند.

سفارت امریکا در این توییت خود نوشت: "پروسۀ دیموکراتیک انتخابات تاهنوز پایان نیافته است و باید با صبر و شکیبایی منتظر اعلام نتایج آن باشیم"

همزمان،کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در خبرنامه‌ای که دیروز به نشر رساند، از بی‌نظمی و تخطی در جریان انتخابات خبر داد.

نشان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
نشان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

این کمیسیون می‌گوید، نام شماری از رای‌دهنده‌گان در فهرست درج نبود، کارکنان برخی از مراکز کار شان را ناوقت آغاز کردند و در شماری از محلات انتخاباتی دستگاه‌های بایومیتریک فعال نبود.

در این میان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پایان دیروز در سخنرانی در تلویزیون دولتی خطاب به مردم گفت: "هر تخلف و رفتار نامناسب باید از طریق قانون بررسی شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات برگزارشده
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات برگزارشده

او افزود: "کمیسیون شکایات انتخاباتی باید به وقت و زمان آن، اجرات کند. توقع من از هر ادارۀ مسئول این است که همۀ شکایات را جدی در نظر گیرد و به آن احترام بگذارد. متباقی امور که موفقیت این پروسه است، به کمیسیون‌های انتخاباتی تعلق می‌گیرد. از هردو کمیسیون می‌خواهم که با امانت‌داری و بی‌طرفی، عمل کنند."

در این حال، محمد قاسم الیاسی کمشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی دیشب به رادیو آزادی گفت:

محمد قاسم الیاسی کمشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
محمد قاسم الیاسی کمشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی

" آماری که ما تاکنون به‌دست آورده ایم، ۱۸۶۹ شکایت است که بعد از ۴۸ ساعت شکایات همه تکمیل و تشخیص می‌شوند. سپس فردا و پس فردا می‌توانند در دفترها مراجعه کنند و تا ظرف ۴۸ ساعت دیگر رسماً شکایات شان را درج کنند."

او گفت، دو روز بعد، یعنی در روز سه شنبه بررسی شکایات آغاز می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری دیروز ساعت هفت صبح آغاز شد و با دو ساعت تمدید، ۵ عصر پایان یافت.

روند رأی‌دهی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت هفت امروز آغاز شد

هر چند، کمیسون مستقل انتخابات تاکنون چگونگی مشارکت مردم در این انتخابات را اعلام نکرده، اما ناظران کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند، ظاهراً اشتراک مردم به ویژه زنان در این انتخابات کمرنگ بود.

XS
SM
MD
LG