لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

ویسا: ملت انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل خبرها و مطالب تحلیلی خود را به موضوع‌های مربوط به چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اختصاص داده‌اند.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در سرمقاله خود نوشته که برگزاری شفاف انتخابات ریاست جمهوری، نوید آینده خوب برای افغانستان داد.

در سرمقاله آمده که هر چند انتخابات با چالش‌های فنی روبه‌رو بود، اما این چالش‌ها به اندازه‌ای نبود که به شفافیت انتخابات آسیب برساند.

نویسندۀ سرمقاله سفارش می‌کند که نامزدان ریاست جمهوری به تصمیم مردم احترام بگذارند و نتایج انتخابات را بپذیرند.

  • مسیر

روزنامۀ غیردولتی مسیر در سرمقاله خود با عنوان "دلایل اشتراک کم مردم در انتخابات و تأثیرات آن بر مشروعیت دولت" نوشته که هر چند تاکنون آمار دقیق مشارکت مردم در انتخابات اعلام نشده، اما نهادهای ناظر انتخابات میزان مشارکت مردم را حدود دو میلیون گفته‌اند.

این‌که چرا اشتراک مردم کم‌رنگ بوده، به باور نویسنده چالش‌های امنیتی، نبود نامزدان قوی، بی‌اعتمادی مردم به کمیسیون مستقل انتخابات و برخی دلایل دیگر بود.

نویسندۀ سرمقاله با اشاره به اشتراک کم رنگ مردم در انتخابات این پرسش را مطرح کرده که آیا حکومت آینده مشروعیت خواهد داشت؟

به باور سرمقاله‌نویس روزنامۀ مسیر، دو میلیون نفر نمی‌توانند سرنوشت ۳۰ میلیون تن را تعیین کنند، بنابراین لازم است که برای برقراری صلح بیشتر تلاش شود.

  • هشت صبح

روزنامۀ هشت صبح در سرمقاله خود از نامزدان ریاست جمهوری خواسته است که تا اعلام نتایج انتخابات حوصله کنند.

نویسنده می‌نویسد که پیش از این که نامزدان ادعاهای تقلب، پیروزی و یا رفتن انتخابات به دور دوم را مطرح کنند، نیاز است که به کمیسیون‌های انتخاباتی فرصت دهند تا آنان به گونۀ درست مسئولیت خود را انجام دهند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود با عنوان "ملت انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرد"، نوشته که ناامنی‌، مشکلات دستگاه‌های بیومتریک و شماری از دلایل دیگر سبب شد که میزان مشارکت مردم در انتخابات پایین باشد.

ویسا در سرمقاله خود افزوده که افزون بر اشتراک کم مردم، اگر تقلب در انتخابات ثابت شود، کشور به سوی یک بحران بزرگ دیگر خواهد رفت.

  • دنیا

روزنامۀ دنیا در سرمقاله خود نوشته هنگامی که گفت‌وگوهای صلح "سبوتاژ" شد و تمامی راه‌ها به روی افغانان بسته شد، مردم ناگزیر شدند که به سوی انتخابات بروند.

  • انیس

در سرمقالۀ روزنامۀ دولتی انیس آمده است که افغانان با تمامی چالش‌های موجود با علاقمندی در انتخابات اشتراک کردند و رأی دادند، حالا مسئولیت کمیسیون است که شفافیت آرا را تأمین کند.

XS
SM
MD
LG