لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

محب در '۷۴مین اجلاس ملل‌متحد' در مورد تلاش‌های صلح سخنرانی خواهد کرد


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان، ۲۶ می ۲۰۱۶
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان، ۲۶ می ۲۰۱۶

انتظار می‌رود در ۷۴مین اجلاس مجمع عمومی ملل‌متحد، حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در بارۀ مسایل کشور خود، به‌خصوص تلاش‌های صلح سخنرانی داشته باشد.

آقای محب هنگام بازدید ماه مارچ گذشتۀ خود از امریکا به‌خاطر در حاشیه قرار گرفتن حکومت افغانستان از گفت‌وگوهای صلح از پالیسی واشنگتن به شدت انتقاد کرده بود.

آقای محب به تاریخ ۱۴ مارچ، در یک نشست خبری در سفارت افغانستان در واشنگتن گفته بود که 'مذاکرات امریکا با طالبان برای صلح افغانستان یک راه مناسب نیست و در مورد مشروعیت حکومت افغانستان سؤال ایجاد می‌کند'

اما مدتی نگذشت که آقای محب در موضع‌گیری اعتراضی خود علیه تلاش‌های صلح امریکا در افغانستان نرمش نشان داد.

اما حالا شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید حمدالله محب مشاور امنیت ملی در سخنرانی امروز خود به اجلاس مجمع عمومی ملل‌متحد در نیویارک خواستار حمایت جهانیان از پروسۀ صلح به‌رهبری و مالکیت افغان‌ها خواهد شد.

کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی، شب گذشته به رادیو آزادی گفت که صلح از موضوعات اساسی سخنرانی آقای محب است و حکومت افغانستان از تفاهم بین‌الافغانی حمایت می‌کند.​

کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای حقمل در اشاره به بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوی امریکا و طالبان گفت که تأکید افغانستان بر این است که گفت‌وگوها به مالکیت و رهبری افغان‌ها باشد.

او افزود: "چند هفته قبل شما دیدین پروسۀ ای که میان طالبان و امریکا شروع شده بود چگونه دچار مشکلات شد. ما طرفدار این هستیم که افغان‌ها بین هم بنشینند، مشکلات خود را مطرح سازند و در آخر به یک صلحی برسند که ضامن ثبات باشد. صلح مقطعی نباشد، یک پروسۀ اساسی باشد نه یک پروژه و نتیجه‌اش راه حل دایمی برای مشکلات افغانستان باشد."

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان آخرین بار در ماه مارچ گذشته از امریکا بازدید کرد و در یک نشست خبری در سفارت افغانستان در واشنگتن از تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا برای صلح با طالبان سخت انتقاد کرده بود.

او اتهام وارد کرده بود که آقای خلیل‌زاد حکومت افغانستان را از گفت‌وگوی صلح با طالبان در حاشیه قرار داده است و به‌گفته او چون یک "وایسرای" عمل می‌کند.

محب: 'خلیل‌زاد با در حاشیه قراردادن حکومت به نامشروع ساختن آن تلاش کرده‌است'

این سخنان آقای محب سبب شد تا واشنگتن روابط خود را با وی قطع کند.

اما اکنون که وی برای اشتراک در اجلاس مجمع عمومی ملل‌متحد به نیویارک رفته است، با قطع گفت‌وگوی صلح امریکا و طالبان وضعیت تغییر کرده است.

دونالد ترمپ در سخنرانی هفتۀ گذشته خود به مجمع عمومی ملل‌متحد از طالبان سخت انتقاد کرد.

او گفت: "متأسفانه طالبان گزینۀ ادامه به حملات وحشیانه را انتخاب کرده‌اند. ما به همکاری با شریکان ائتلاف ما در افغانستان ادامه خواهیم داد تا تروریزم نابود شود. هیچ‌گاهی تلاش‌ها برای صلح واقعی را متوقف نخواهیم ساخت."

رئیس جمهور ترمپ دو هفته قبل از این سخنرانی خود در مجمع عمومی ملل‌متحد گفت‌وگو میان امریکا و طالبان را در حالی لغو ساخت که جانبین بعد از نه دور گفت‌وگو در قطر به توافق نزدیک شده بودند.

XS
SM
MD
LG