لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

کمیسیون انتخابات راهکارهایی برای تفکیک آرای پاک از ناپاک وجود دارد


مولانا عبدالله عضو کمیسیون انتخابات
مولانا عبدالله عضو کمیسیون انتخابات

مولانا محمد عبدالله عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "تلاش‌هایی وجود داشته اند که روند انتخابات به چالش کشیده شود، اما در کمیسیون راه‌کارهایی برای جدا کردن آرای سالم از آرای ناسالم وجود دارند."

به دنبال پخش نوارهای تصویری از تقلب‌ها در انتخابات در رسانه‌های اجتماعی به شمول فیس بوک، کمیسیون مستقل انتخابات گفته که ممکن است در مواردی برگه‌های رای به نفع یا ضرر برخی نامزدان استفاده شده باشد.

مولانا محمد عبدالله عضو این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید راهکارهایی برای تفکیک آرای درست از آرای نادرست وجود دارد.

"ما دوصد هزار کارمند موقت داشتیم. شاید کسی پیدا شود که اشتباهاً یا قصداً برگه‌ها را در اختیار کسی قرار داده باشد یا از این برگه‌ها به نفع یا ضرر کسی استفاده شده باشد، اما به هر حالت، برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که امکان جدایی آرای سیاه و سفید و پاک و ساختگی از آرای معتبر نزد ما وجود دارد."

پس از برگزاری انتخابات تصویرها و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده اند که نشان می‌دهند افرادی که هویت‌شان مشخص نیست با نصب برچسب در برگه‌های رای آن‌ها را به صندوق‌ها می‌ریزند.

در موارد دیگر، تصاویری پخش شده که نشان می‌دهد برخی از مقام‌های محلی و حتٰی ماموران امنیتی رای‌دهندگان را تشویق می‌کنند که به نفع نامزد مشخصی رای دهند.

کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی هم نزدیک به دو هزار پنج‌صد شکایت از چنین تخلفات ثبت کرده‌است. مسئولان این کمیسیون می‌گویند که این شکایت‌ها به گونۀ جدی بررسی خواهند شد.

محمد رضا فیاض، معاون سخنگوی این کمیسیون گفت: "ما یک سلسله معیارهایی خود را داریم، اما شاید مقدور نباشد که این معیارها علنی شوند به‌خاطری که هر قدر علنی شوند، امکان گریز از نظارت بیشتر خواهد شد. راه‌هایی که ما داریم، ممکن است تمامی موارد را شناسایی نتواند، اما تلاش‌ها بر این است که از حد اکثر توان خود برای جلوگیری از تخطی و تقلب را بگیرد."

در این میان فریدون خوزون سخنگوی دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید تا کنون حدود ۱۰۰۰ شکایت در این کمیسیون ثبت کرده و از این کمیسیون می‌خواهد تا به آن‌ها به شکل جدی رسیدگی کند.

فریدون خوزون سخنگوی دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله
فریدون خوزون سخنگوی دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله

جاوید فیصل سخنگوی دسته انتخاباتی محمداشرف غنی نیز از ثبت ده‌ها مورد شکایت در این کمیسیون سخن می‌گوید.

نهادهای ناظرانتخابات می‌گویند بارها از این کمیسیون خواسته بودند تا در حفاظت از مواد حساس به ویژه برگه‌های رای محتاط باشد.

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد گفت: "متاسفانه که یک جنگ تبلیغاتی میان تکت‌های انتخاباتی دیده می‌شود که صدمه می‌رساند به نتایج انتخابات. خواست ما این است که با این قضیه با احتیاط برخورد کنند. هرگاه ما ویدیوهایی را پخش می‌کنیم که جای و افرادش مشخص نباشد که کمک بکند درست و نادرست بودنش را واکنش‌ها را بلند می‌برد."

رئیس اجرایی فیفا یوسف رشید فیفا نشست
رئیس اجرایی فیفا یوسف رشید فیفا نشست

نهادهای ناظرهرچند تلاش‌های نیروهای امنیتی را در تأمین امنیت انتخابات می‌ستایند، اما می‌گویند بخشی از مسئولیت این نیروها نیز حفاظت از مواد حساس بوده است.

وزارت امور داخله به تماس‌های ما در این باره پاسخ نداد.

حالا نگرانی‌ها بر این امر متمرکز است که اگر کمیسیون‌های انتخاباتی مانند انتخابات مجلس نماینده‌گان نتوانند آرای نادرست را تشخیص دهند، این روند بحران‌های جدی را به میان خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG