لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

نهادهای ناظر انتخاباتی: آمار واقعی رای‌دهندگان باید اعلام شود


انتخابات ریاست جمهوری
انتخابات ریاست جمهوری

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گوید که پیش از برگزاری انتخابات نگرانی‌های خود را با کمیسیون‌های انتخاباتی در میان گذاشته بود، اما به آن توجه نشده است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تاکنون آرای حساب شده بیانگر مشارکت بیش از دو میلیون رای‌دهنده در این انتخابات است.

شماری از نهادهای ناظر هرچند انتخابات امسال را بهتر از گذشته توصیف می‌کنند، اما تأکید دارند که کمیسیون مستقل انتخابات باید آمار دقیق رای‌دهندگان را با مردم در میان بگذارند و هر رای را دقیق حساب کنند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا می‌گوید که نگرانی‌های خود را در پیوند به این روند از قبل با کمیسیون‌ انتخابات در میان گذاشته بود، اما آن کمیسیون این نگرانی‌ها را جدی نگرفته است.

یوسف رشید رئیس اجرایی این بنیاد گفت: "بارها گفتیم که اگر کمپاین خوب نشود، در بارۀ عکس زنان تصمیم گرفته نشود، با زنان کار صورت نگیرد، از مراکز رای‌دهی اطمینان داده نشود، فهرست اصلاح نگردد، دستگاه‌های بایومیتریک مدیریت نشود، روند دچار مشکلات خواهد شد و اگر به این همه عمل صورت می‌گرفت، وضعیت حالا خوبتر می‌بود."

رئیس اجرایی فیفا یوسف رشید فیفا نشست
رئیس اجرایی فیفا یوسف رشید فیفا نشست

ناامنی، نبود فهرست رای‌دهنده‌گان در برخی مراکز، مشکلات در دستگاه‌های بایومیتریک، گرفتن عکس زنان هنگام رای‌دهی، برگزار نشدن انتخابات شوراهای ولایتی از عواملی گفته شده اند که سبب اشتراک کمرنگ مردم نسبت به انتخابات ۲۰۱۴ بوده اند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این بار روند انتخابات به‌گونۀ بهتر مدیریت شد و تاکنون آرای حساب شده به ۲ میلیون می‌رسد.

ذبیح‌الله سادات، سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "تا حالا آرای ۳۷۳۶ مرکز که ۱۷۶۸۹ محل می‌شود شمرده شده که به ۲ میلیون ۱۹۶ هزار و ۴۶۳ رای می‌رسد."

قرار است نتایج ابتدایی این انتخاابات در ۲۷ میزان و نتیجه نهایی آن در ۶ عقرب اعلام شود.

XS
SM
MD
LG