لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

دیپلومات: لغو مذاکرات امریکا و طالبان برای اسلام آباد غیرمنتظره بود


شماری از روزنامه های چاپ امریکا
شماری از روزنامه های چاپ امریکا
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پست نوشته است، پس از آنکه گفت‌وگو‌های صلح امریکا و طالبان در اوایل ماه سپتمبر لغو شد، شماری از متخصصان امور امنیت ملی ایالات متحده به این باور هستند که این گفت‌وگوها باید برای همیش متوقف نماند.

به نوشتۀ روزنامه، پروسۀ دیپلوماتیک تنها زمانی در جهت توقف خشونت ۴۰ ساله موفق شده می‌تواند که خود افغان‌ها کار لازم را برای پایان بخشیدن خشونت‌ها انجام بدهند.

روزنامه می‌نویسد، واشنگتن برای بیرون کشیدن اردوی امریکا از بن بست ۱۸ ساله به همکاری و یا اجازۀ طالبان نیاز ندارد.

روزنامه می‌نویسد، واشنگتن باید همین حالا بدون منتظر ماندن به امضای توافقی با طالبان، نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.

به نوشتۀ روزنامه، ایالات متحده می‌تواند بدون حمایت نامحدود از حکومت ضعیف و فاسد افغانستان، از خود در برابر دهشت افگنی ضد امریکا دفاع کند.

  • دیپلومات

نشریۀ دیپلومات در مطلبی نوشته است، لغو گفت‌وگو‌های صلح امریکا و طالبان برای اسلام آباد غیرمنتظره بود.

به نوشتۀ نشریه، پاکستان می‌خواست معاملۀ میان امریکا و طالبان حاصل شود.

نشریه به سفر هیئت امریکایی به اسلام آباد برای ارزیابی شرایط موافقتنامۀ نهایی که قرار بود انجام شود، نیز اشاره کرده و نوشته است، لغو یکجانبۀ گفت‌وگو‌ها ممکن رابطۀ پاکستان و طالبان را خدشه دار ساخته باشد.

  • دیلی میل

روزنامۀ دیلی میل به اشتراک رضا خوشنود خرمی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توجه کرده است.

دیلی میل می‌نویسد، با وصف آنکه طالبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ دو انگشت خرمی را قطع کردند، او بار دیگر در انتخابات اشتراک کرد.

خُرمی در صحبت با رادیو آزادی گفته است، پس از قطع شدن انگشتانش با مشکلات فراوان روبه‌رو شده اما حس ناامیدی برایش دست نداده است.

به نوشتۀ دیلی میل، خُرمی می‌گوید، بخاطری رأی داد تا نشان بدهد که تسلیم تروریزم نشده است.

خُرمی افزوده است: "آنها انگشتان ما را قطع کرده می‌توانند، اما روحیۀ ما را نابود ساخته نمی‌توانند."

دیلی میل می‌نویسد، هر چند طالبان در روز انتخابات حمله‌های کوچک را بر مرکز‌های رأی‌دهی انجام دادند، اما به نوشتۀ روزنامه، این گروه نتوانست کدام حملۀ بزرگ را انجام بدهد که در سرخط رسانه‌ها قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG