لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

ناپدید شدن شماری از دستگاه‌های بایومیتریک در ۵ ولایت افغانستان


 انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

موسسۀ دیدبان آزاد افغانستان می‌گوید گزارش‌هایی در اختیار دارد که حاکی از این است چندین دستگاه بایومیتریک در ۵ ولایت افغانستان ناپدید شده است.

مبین ایماق رئیس موسسۀ دیدبان آزاد افغانستان به رادیو آزادی گفته که اگر کمیسیون مستقل انتخابات نتواند این دستگاه‌ها را به‌زودی به‌دست آورد، این امر روند شفافیت دست‌کم بخشی از انتخابات را زیر سوال خواهد برد.

در همین حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید شکایت‌هایی را در این مورد در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت کرده است.

نگرانی‌ها در پیوند به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری افزوده می‌شود و حالا نهادهای ناظر انتخابات از ناپدید شدن ده‌ها دستگاه‌ بایومیتریک سخن می‌گویند.

موسسۀ دیدبان آزاد افغانستان می‌گوید تا کنون ناظران این موسسه در مورد ناپدید شدن این دستگاه‌ها در ولایت‌های فراه، نیمروز، ارزگان، پکتیا و خوست گزارش داده‌اند.

در تماسی رادیو آزادی با مبین ایماق رئیس این نهاد داشت او گفت که بیشتر این دستگاه‌ها در بخش‌هایی ناپدید شده‌اند که در آن‌جاها حضور طالبان پُررنگ است.

او افزود: "اکثریت نوارهای تصویری‌ای که در دسترس ما قرار گرفته از ولایت‌های خوست، پکتیا، ارزگان، فراه و نیمروز هستند که برای ما گزارش داده‌اند و اقدامات بعدی نیز شاهد خواهیم بود. کمیسیون نباید در این باره بی‌تفاوت بماند. مواد هنوز منتقل نشده است و نگرانی این است که هنوز زمینۀ تقلب فراهم است."

اما آقای ایماق در تماس بعدی با تغییر موضع قبلی‌اش به آزادی گفت که 'در موضوع ناپدید شدن دستگاه‌های بایومیتریک اندکی شایعه‌سازی صورت گرفته است.'

از سوی دیگر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان "تیفا" می‌گوید که شکایت‌هایی را در موارد گوناگون تخلف‌های انتخاباتی در کمیسیون شکایات ثبت کرده و ناپدید شدن دستگاه‌های بایومیتریک نیز موضوع بخشی از این شکایت‌ها است.

زبیر حبیب‌زاده سخنگوی این نهاد گفت: "ما نگران تاخیر در انتقال دستگاه‌ها به مرکز هستیم. نگرانی‌های ما از دست‌برد این دستگاه‌ها در ساحاتی است که متاسفانه دست‌رسی به انترنت کم است و ما شکایت‌هایی در این باره به گونۀ مستند در کمیسیون نیز ثبت کرده‌ایم."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز گزارش‌های ناپدید شدن دستگاه‌های بایومیتریک را شایعه بی‌بنیاد می‌داند و می‌گوید که برخی نهادها با پخش این شایعه به اعتبار انتخابات آسیب می‌رسانند.

حبیب رحمان ننگ رئیس دارلانشای این کمیسیون گفت: "ما در حال تهیۀ گزارش واقعی از تمام کارکردهای ما هستیم. این‌که نهادها بی‌اسناد سخن می‌زنند برای ما پذیرفتنی نیست. با این سخنان بی‌بنیاد تلاش به صدمه زدن به پروسه را نداشته باشند. ما را بگذارند که در هر مرحله برای مردم ما معلومات دهیم."

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده، اما ناظران انتخاباتی در این مورد اظهار نگرانی کرده‌اند.

شماری از نامزدان ریاست جمهوری و نهادهای ناظر می‌گویند آرای دارای اطلاعات بایومیتریک معتبر است. کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته است که تنها چنین آرا را اعتبار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG