لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

سرنوشت میلیون‌ها برگۀ رای‌دهی مصرف‌نشده چه خواهد شد؟


برگه‌های رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
برگه‌های رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، بیش از ۷ میلیون برگۀ رأی‌دهی که در انتخابات استفاده نشده اند به زودی در کابل قرنطین خواهند شد.

اما نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند، این برگه‌ها باید در حضور ناظران آتش زده شوند.

بیش از ۷ میلیون برگۀ رای‌دهی که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مورد استفاده قرار نگرفته، در دفاتر مرکزی و ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات قرار دارند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، به دفاتر ولایتی کمیسیون وظیفه سپرده تا این برگه‌ها را به‌کابل انتقال دهند.

عصمت‌الله مل معاون این کمیسیون روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "برگه‌هایی که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات قرنطین خواهند شد.

او افزود: "هدایت دادیم که تمام این برگه‌ها که از اول بسته بندی شده بودند و به ولایات فرستاده شده بودند، دوباره به دفتر مرکزی برگشت کند، و در این‌جا تحت نظارت بسیار جدی ناظرین و یک هیئت قرنطین شوند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

اما برخی نهادهای ناظر انتخابات افغانستان می‌گویند، برگه‌های باقی مانده از انتخابات ریاست جمهوری باید سوختانده شوند.

یوسف رشید رئیس موسسۀ انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان «فیفا» می‌گوید، کمیسیون باید در بارۀ برگه‌ها و دستگاه‌های بایومیتریک به مردم، رسانه‌ها و نهادهای ناظر، توضیح بدهد.

او افزود: "سرنوشت اوراق رای‌دهی که استفاده نشده اند باید هرچه زودتر معلوم شود، خوب خواهد بود که این اوراق در حضور ناظرین با یک محاسبه حریق کنند، چون دیگر برای انتخابات این اوراق ضرور نیستند، اگر انتخابات به دور دوم هم برود، این برگه‌ها نیاز نیستند چون انتخابات دور دوم میان دو کاندیدا خواهد بود."

اما مولانا محمد عبدالله یکی از کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، پس از پایان شمارش آرا و اعلان نتایج، کمیسیون در بارۀ اوراق رای‌دهی باقی مانده تصمیم خواهد گرفت.

مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات
مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات

او گفت که حریق کردن این اوراق، یکی از تصمیم‌های کمیسیون خواهد بود. او افزود: "بعد از اعلان نتایج نهایی یک میعاد مشخص وجود دارد که فکر کنم شش ماه است، بعد از شش ماه کمیسیون تصمیم می‌گیرد که این اوراق را چه‌کند که آیا هنوز هم در قرنطین ادامه دهد یا منهدم کند، منهدم می‌شود که به‌شکل حریق باشد و یا هم به فابریکات بدهد که به صورت طباعتی استفاده می‌کند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه ششم ماه میزان برگزار شد.

بر اساس آخرین اعلان کمیسیون انتخابات، در این انتخابات بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار برگۀ رأی‌دهی استفاده شده است.

عصمت‌الله مل معاون کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، پیش از برگزاری انتخابات بیش از ۱۰ میلیون برگۀ رای‌دهی به چاپ شده و بیش از هفت میلیون دیگر به گونۀ استفاده ناشده باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG