لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

تبصره شماری از روزنامه های کابل در مورد سفر هیئت طالبان به پاکستان


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب خود را در مورد سفر هیئت طالبان و زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، به پاکستان نوشته اند.

  • آرمان ملی

روزنامۀ غیردولتی آرمان ملی درسر مقاله اش نوشته است که یک هیئت دوازده نفری طالبان پنجشنبه هفتۀ گذشته به اسلام آباد رفت و با برخی از مقامات پاکستانی ملاقات کرد.

سرمقاله نویس می‌نگارد این در حالیست که زلمی خلیلزاد نیز به آن کشور سفر کرده است و ممکن وی نیز با طالبان شامل این هیئت ملاقات کند.

در مقاله آمده است، این دیدارها با مقامات پاکستانی پس از سفر صدراعظم پاکستان به امریکا صورت می‌گیرند و به گفتۀ نویسندۀ سرمقاله گمان می‌رود که عمران خان در ملاقاتش با دونالدترمپ رئیس جمهور امریکا این خواست را مطرح کرده باشد که گفت‌وگوهای صلح میان خلیلزاد و طالبان از سرگرفته شوند.

سرمقاله نویس تاکید می‌کند ، هرگاه گفت‌وگوهای صلح از سرگرفته شوند باید آتش‌بس یکی از شرایط این گفت‌وگوها باشد.

  • سرخط

روزنامۀ سرخط در مورد این سفر در سرمقاله‌اش می‌نویسد که امریکا سیاست دو پهلو را بازی می‌کند زیرا از یک طرف گفت‌وگو با طالبان را لغو کرده‌است و از سوی دیگر نماینده‌اش را برای صلح افغانستان به پاکستان فرستاده است، تا با مقامات آن کشور ملاقات نماید.

به باور سرمقاله نویس این بار این ملاقات و گفت‌وگوها به میزبانی پاکستان کشور حامی طالبان به پیش می‌روند و دیده شود که پاکستان چه سناریوی جدید را در برابر خلیلزاد قرار می‌دهد.

  • اصلاح

روزنامۀ اصلاح نیز با اشاره به سفر هیئت طالبان و زلمی خلیلزاد به پاکستان در سرمقاله‌اش نوشته است که باید در این گفت‌وگوها بیشتر روی آتش‌بس، کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان و گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان تاکید شود.

  • ویسا

روزنامۀ غیر دولتی ویسا نیز در سرمقاله‌اش در مورد موضوع صلح افغانستان نوشته است.

ویسا نوشته است پس از لغو گفت‌وگوهای صلح از سوی دونالد ترمپ، سفرهای رهبران طالبان به روسیه، چین و پاکستان و نیز واکنش‌ها و دیدگاه‌های آنان در مورد گفت‌وگوهای صلح نشان می‌دهند که گفت‌وگوهای متوقف شده میان امریکا و طالبان ازسرگرفته می‌شوند و گفت‌وگوهای رو در رو بین‌الافغانی نیز آغاز می‌گردند.

اما نویسندۀ سرمقالۀ روزنامه ویسا می‌گوید که چگونگی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بانتایج انتخابات ششم میزان گره خورد است و دیده شود که نتیجه آن چه خواهد شد؟

XS
SM
MD
LG