لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۱

واکنش کمیسیون شکایات به اظهارات غنی: 'نتایج انتخابات ممکن ۵۰ روز بعد اعلان شود'


محمد اشرف غنی، انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹
محمد اشرف غنی، انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، رئیس جمهور جدید این کشور سه هفته بعد سوگند وفا داری یاد خواهد کرد. اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در 'شانزدهم عقرب' اعلان نخواهد شد و ممکن تا ۵۰ روز وقت را در بر بگیرد.​

آقای غنی که روز شنبه(۱۳ ميزان) در مراسمی در ارگ صحبت می‌کرد گفت: "پیش‌نهادات و ارائۀ پالیسی‌ها برای وی، باید محدود در 'سه هفتۀ آینده' باشند."

کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به این اظهارات رئیس جمهور می‌گوید، مسئولین حکومتی و نامزدان انتخابات باید برای اعلان نتایج انتخابات، حوصله داشته باشند.

اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در 'شانزدهم عقرب' اعلان نخواهد شد و ممکن تا پنجاه روز وقت را در بر بگیرد.

با آنکه یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان می‌گذرد، رئیس جمهور غنی می‌گوید، پس از سه هفته رئیس جمهور تازۀ کشور به کار آغاز خواهد کرد.

محمد اشرف غنی که در عین حال از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است، این سخنان را روز شنبه در مراسم توزیع یک هزار اپارتمان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بیان کرد.

او این واکنش را در پاسخ به برخی پیش‌نهادات سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی بیان کرده گفت، در این سه هفته، هر پالیسی که در بارۀ مسکن باشد او در خدمت خواهد بود.

از سوی دیگر آقای غنی می‌گوید که رئیس جمهور جدید این کشور سه هفته بعد سوگند وفا داری یاد خواهد کرد.

او گفت"سه هفته بعد رئیس جمهور جدید افغانستان بر اساس آرای آزاد مردم این کشور حلف وفاداری یاد خواهد کرد. اعلان آن مسئولیت کمیسیون مستقل انتخابات و بعداً کمیسیون شکایات انتخاباتی است، تا این سه هفته من در خدمت تان هستم. 'هر پالیسی عمده‌ای که ضرورت باشد' اما به وضاحت باید بدانید که پیش‌نهادات تان در این سه هفته، محدود به همین سه هفته است."

رئیس جمهور افغانستان در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تا اعلان نتایج نهایی این انتخابات بیشتر از چهار هفتۀ دیگر زمان باقی مانده است.

بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات، نتایج ابتدایی در ۲۷ میزان و نهایی در شانزدهم ماه عقرب اعلام خواهد شد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید، اعلان نتایج نهایی در شانزدهم عقرب بعید به نظر می‌رسد.

قاسم الیاسی یکی از اعضای این کمیسیون می‌گوید، پس از اعلان نتایج نهایی، کمیسیون شکایات ۳۹ روز وقت خواهد داشت تا به شکایت‌ها رسیدگی کند.

قاسم الیاسی عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی
قاسم الیاسی عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی

او افزود: "روزی که کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را اعلان می‌کند برای دو روز در کمیسیون‌های ولایتی شکایت درج می‌شود، بعد از آن حد اکثر برای پانزده روز کمیسیون‌های ولایتی شکایات، به شکایت‌ها رسیدگی می‌کنند. اگر فیصله‌های آن‌ها برای تیم‌های انتخاباتی قابل قناعت نباشند بعداً برای سه روز شکایت استینافی می‌توانند درج کنند که پس از آن حداکثر پانزده روز دیگر کمیسیون مرکزی شکایت رسیدگی می‌کند، پس از رسیدگی کمیسیون مرکزی یک روز برای تصمیم‌گیری اختصاص یافته و یک روز دیگر هم برای ابلاغ بررسی‌ها که مجوعاً ۳۷ تا ۳۹ روز را در بر می‌گیرد."

از اظهارات این عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی چنین بر می‌آید که از امروز تا اعلان نتایج نهایی انتخابات، حد اقل ۵۰ روز، زمان باقی مانده است.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در واکنش به اظهارات محمداشرف غنی می‌گوید، مسئولین حکومتی و نامزدان انتخابات باید برای اعلان نتایج انتخابات، صبر و حوصله داشته باشند.

عصمت الله مل معاون این کمیسیون نیز گفت: "امیدوار هستیم که همه مسئولین و نامزدان انتخابات حوصله‌مندی خود را حفظ کنند و بگذارند نتیجه را مرجعی که اعلان می‌کند، اعلان کند."

انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹
انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹

رئیس جمهور افغانستان در حالی از آغاز به کار رئیس جمهور تازه در جریان سه هفتۀ آینده سخن گفته است که تا حال مشخص نیست که آیا انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان، برنده دارد یا نه؟

یوسف رشید رئیس موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، هر گونه اظهارات در بارۀ نتایج انتخابات و زمان آغاز به‌کار رئیس جمهور آینده، نوعی از پیش‌داوری خواهد بود.

به گفتۀ وی، تا حال هیچ سند و مدرکی وجود ندارد تا نشان دهد که انتخابات ریاست جمهوری در دور اول برنده دارد یا نه.

XS
SM
MD
LG