لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

'ساحات تصفیه شده در تخار باید تحکیم و حفظ شوند'


موقعیت ولایت تخار در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت تخار در نقشه عمومی افغانستان

باشند‌گان و اعضای شورای ولایتی تخار از راه اندازی عملیات‌های تصفیوی در برابر طالبان در این ولایت ستایش می‌کنند اما تأکید دارند که بخش‌های پاکسازی شده باید به گونۀ دوامدار از سوی نیروهای دولتی حفظ شوند.

حفیظ الله از ساکنان تخار از دولت می‌خواهد تا ساحات تصیفه شده را تحکیم کند.

او می‌گوید: "اگر تحکیم نشود پوسته و بیز ایجاد نشود و امنیت ساحاتِ تصفیه شده تأمین نشود، پس از ختم عملیات نیروهای دولتی، طالبان دوباره در ساحه حاکمیت پیدا می‌کنند. این خیلی مشکل است که مردم هر روز دربه‌در و آواره شوند."

نصرالدین از ساکنان دیگر این ولایت نیز خواست مشابه دارد. او از حکومت می‌خواهد به‌خاطر حفظ و نگهداری ساحاتِ تصفیه شده تدابیر لازم را روی دست گیرد.

او گفت: "در منطقه باید نیروهای اضافی جابه‌جا شوند تا دست آوردهای اخیر نیروهای مشترک دولتی حفظ گردد."

از سوی دیگر برخی اعضای شورای ولایتی تخار می‌گویند که در بیشتر موارد نیروهای دولتی برنامه مشخص برای نگهداری بخش‌های پاکسازی شده ندارند و به همین علت پس از پایان عملیات‌ها آن بخش‌ها دوباره به دست طالبان می‌افتند.

محمداعظم افضلی مُنشی شورای ولایتی تخار به رادیو آزاد گفت هر ساحۀ که پاک‌سازی می‌گردد دوباره به فراموشی سپُرده می‌شود.

او افزود: دولت به‌خاطر بقای امنیت ساحات تصفیه شده تدابیر لازم روی دست نمی‌گیرد و دوباره سقوط می‌کنند. این به نفع مخالفان حکومت است. مصارفِ را که دولت می‌کند تمامش به باد هوا می‌رود."

اما محمد جوادهجری سخن‌گوی والی تخار به مردم اطمینان می‌دهد که نیروهای امنیتی برنامه‌های مشخصی برای حفظ بخش‌های پاکسازی شده دارند.

او گفت: "شورای نظامی ولایت که در رأس آن والی قرار دارد فیصله به این کرده که ما بتوانیم چند بیز مطمئن‌تر و چند بیز قوی‌تر را در سطح ولسوالی‌های ناامن ایجاد کنیم تا بتوانیم از این طریق جلو تحرکات مخالفان مسلح حکومت را در ولسوالی‌های ناامن این ولایت بگیریم."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که ۹ روز پیش طالبان بر ولسوالی‌های خواجه‌غار، بهارک و چاه آب ولایت تخار و نیز بر حومه‌های شهر تالقان حملات تهاجمی به راه انداختند و بخش هایی را نیز تصرف کردند.

اما به تازگی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که ولسوالی‌های بهارک و خواجه بهاوالدین ولایت تخار به گونۀ کامل از حضور طالبان پاکسازی شده‌اند.

تااکنون طالبان مسلح در رابطه چیزی نه‌گفته اند.

XS
SM
MD
LG