لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

هشدار نیروهای دموکراتیک سوریه در پیوند به اظهارات اردوغان


یک جنگجوی نیروهای دموکراتیک سوریه
یک جنگجوی نیروهای دموکراتیک سوریه

ترکیه دیروز پس از وارد کردن اتهام که گویا واشنگتن برای دور ساختن جنگجویان کُرد سوریه از مرزهای این کشور، تلاش کافی انجام نداده، گفت که عملیات نظامی را در شمالشرق سوریه به راه می‌اندازد.

رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه می‌گوید، عملیات نظامی را در شمالشرق سوریه به راه می‌اندازد.

او که خطاب به اعضای حزبش (حزب عدالت و ترقی) سخنرانی می‌کرد گفت، عملیات امروز و یا فردا راه اندازی خواهد شد.

اردوغان گفت: "ما آمادگی گرفته ایم، برنامه‌های عملیاتی ما انجام شده و هدایت‌های لازم هم داده شده‌اند. تصمیم گرفته شد تا اقدامات هوایی و زمینی به زودی (امروز یا فردا) آغاز شود. ما این عملیات را از راه زمین و هوا آغاز خواهیم کرد."

ترکیه به تکرار هشدار داده که عملیات تهاجمی را در منطقۀ شمالشرق دریای فرات به راه خواهد انداخت. جایی‌که نیروهای ایالات متحده در کنار قوای نیروهای دموکراتیک سوریه مستقر اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه از حمایت قوای ایالات متحده برخوردار اند و منطقه شرق دریای فرات را کنترول می کنند.

این نیروها که بنام "اس.دی.اف" یاد می‌شود، می‌گوید، آنها ثبات می‌خواهند.

اما وعده می‌دهند که به هرگونه حملۀ تهاجمی ترکیه پاسخ خواهند داد.

مصطفی بالی سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه گفت: "ما دریغ نخواهیم کرد که هرگونه حمله ترکیه را برای دفاع از مردم خود به یک جنگ تمام عیار در همۀ مرزهای ترکیه مبدل خواهیم ساخت."

انقره و واشنگتن متحدان ناتو در ماه اگست توافق کردند که زونی را در شمالشرق سوریه در امتداد مرز با ترکیه، ایجاد کنند.

ایالات متحده، واحدهای محافظت مردم یا (وای.پی.جی) را که ترکیه آنرا سازمان تروریستی می‌خواند، در شکست گروه داعش در سوریه، کمک کرده است.

اما ترکیه، ایالات متحده را متهم می‌کند که در اقدام خود برای ایجاد زون در مرز ترکیه خیلی بطی پیش می‌رود.

انقره و واشگتن روی اینکه این زون تا کدام فاصله در داخل خاک سوریه وسعت داده شود و از جانب کدام کشور کنترول شود، اختلاف نظر دارند.

انقره می‌گوید، این زون باید تا ۳۰ کیلومتر در داخل خاک سوریه ایجاد شود و این ساحه از وجود همه جنگجویان واحدهای محافظت مردم (وای.پی.جی) پاکسازی شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان که در نشستی سالانۀ اعضای حزب عدالت و ترقی سخنرانی می‌کرد، گفت به دوستان خود هشدار داده و با صبر کافی عمل کرده‌ایم.

او افزود: "ما در مورد منطقۀ شرق دریای فرات به همۀ طرف‌های ذیربط هشدارها داده ایم. ما با صبر کافی عمل کرده‌ایم. از نظر ما گزمه‌های زمینی و هوایی چشمۀ یک داستان است. سؤال ما از متحدین ما کاملاً واضح است. آیا پی.کا.کا (حزب کارگران کردستان ) و وای پی جی (شبه نظامی کردهای سوریه تحت حمایت ایالات متحده) را که زیر نام قوای اس دی اف ( نیروهای دموکراتیک سوریه) در آوردید بحیث یک سازمان تروریستی می شناسید و یانه؟ به این سؤال جواب بدهید."

آناتولی خبرگزاری دولتی ترکیه شام روز شنبه خبر داد که ۹ لاری وسایط زرهدار و یک بس حامل پروسونل نظامی به منطقۀ اکساکالی واقع جنوب شرق ترکیه اعزام شده‌اند.

این کاروان نظامی برای تقویت نیروهای ترکیه در سرحد سوریه فرستاده شده‌اند.

بگفته آناتولی، تاکنون معلوم نیست که این نیروها برای آمادگی به یک تهاجم فرستاده شده و یا بصورت تقویتی؟

XS
SM
MD
LG