لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

با جدا نشدن آرای پاک از ناپاک، نتایج باید باطل اعلام شود


 انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹

شورای نامزدان ریاست جمهوری در کنار خواست جداسازی آرای پاک از آرای ناپاک، می‌گویند تقلب‌کاران باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.

اعضای این شورا می‌گویند رهبران حکومت وحدت ملی در انتخابات از ترفندهایی برای تقلب کار گرفته اند که مشروعیت این روند را از میان برده است.

درهمین‌حال دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی می‌گوید که هیچ کسی نباید خواب تکرار سناریوی انتخابات سال ۲۰۱۴ را ببیند و این انتخابات یک برنده خواهد داشت.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز در این باره واکنشی دارد.

اعضای شورای نامزدان ریاست جمهوری می‌گویند تیم‌های مشخص حکومتی که اکنون پیروزی شان را اعلام می‌کنند با بهره‌گیری از امکانات دولتی و خرید و فروش آرای تقلب گسترده‌یی انجام داده اند.

اعضای این شورا می‌گویند در صورت جدا نشدن آرای پاک از ناپاک باید نتایج این روند باطل اعلام شود.

رحمت‌الله نبیل یکی از نامزدان ریاست جمهوری و عضو این شورا گفت: "این‌بار بحرانی که پدید می‌آید دو نامزد ریاست جمهوری که خود جز بحران هستند، توان جلوگیری آن را نخواهند داشت. در برابر تقلب‌کاران می‌ایستیم. حالا اطلاعاتی برای ما رسیده است که مردم را به تظاهرات تشویق می‌کنند تا آرای بدون بایومیتریک نیز اعتبار داده شود."

رحمت‌الله نبیل یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان و عضو شورای نامزدان ریاست جمهوری
رحمت‌الله نبیل یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان و عضو شورای نامزدان ریاست جمهوری

در این میان فرامرز تمنا عضو دیگر این شورا می‌گوید تقلب‌کاران باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.

در همین حال دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی در نشست خبری به روز دوشنبه (۱۵ ميزان) می‌گوید که آنان منتظر اعلام نتیجه از سوی کمیسیون مستقل انتخابات هستند اما بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که این انتخابات به دور دو نخواهد رفت.

فضل احمد معنوی عضو دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی گفت: "پروسۀ بسیار بطی است، گاهی بهانۀ ضعیف بودن انترنت مطرح می‌شود، گاه مشکل را تخنیکی مطرح می‌کنند و گاه می‌گویند منتظر متخصص کمپنی 'دارا مالوگ' هستیم، هر دلیلی دیگری که باشد می‌تواند شک و تردیدها را به‌میان آورد که چرا این مسأله این‌قدر بطی و به تاخیر انداخته شده."

در همین حال جاوید فیصل سخنگوی تیم دولت ساز نیز می‌گوید شورای نامزدان باید منتظر فیصلۀ کمیسیون مستقل انتخابات باشد.

جاوید فیصل سخنگوی تیم دولت ساز
جاوید فیصل سخنگوی تیم دولت ساز

اما به‌راستی کمیسیون مستقل انتخابات کدامین آرا را اعتبار می‌دهد؟
عزیز ابراهیمی سخنگوی این کمیسیون گفت: "آرای بایومیتریک‌شده برای ما اصل است و ما غیر از آن هیچ آرا ای را اعتبار نمی‌دهیم. از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد. مواردی که مطرح می‌شوند امیدوار هستیم که با اسناد مطرح شوند."

قرار است نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در شانزدهم ماه عقرب اعلام شود اما پیش از این دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و دستۀ انتخاباتی دولت ساز به رهبر محمد اشرف غنی ادعا کرده اند که آرای اکثریت را در این انتخابات به‌دست آورده اند.

XS
SM
MD
LG