لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۳۵

صبغت احمدی می‌گوید که به کارش ادامه می‌دهد


صبغت‌ احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه
صبغت‌ احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه

صبغت‌ احمدی سخنگوی برکنارشدۀ وزارت امور خارجۀ افغانستان، پس از برکناری‌اش هم به دفتر آمده و به کارش ادامه می‌دهد.

به گفتۀ او، حکومت وحدت ملی بر اساس یک توافق به‌میان‌آمده و هر فیصله باید بر اساس توافق صورت گیرد.

اما ریاست جمهوری می‌گوید که صبغت‌الله احمدی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه نیست.

روز یکشنبه ریاست جمهوری افغانستان گفت که "آقای احمدی در پی سخنان غیرمسئولانه اخیرش در پیوند با سفر هیئت طالبان به پاکستان"، از مقام‌اش برکنار شده است.

پس از برکناری احمدی از سوی ارگ، ریاست اجرائیه واکنش نشان داد و در اعلامیه‌ای گفت که آقای احمدی دیدگاه وزارت امور خارجه را در پیوند با صلح بیان کرده و برکناری او یک عمل انتخاباتی است.

در اعلامیه ریاست اجرائیه گفته شده است تا روشن شدن نتایج انتخابات، آقای احمدی به وظیفه‌اش به‌حیث سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه می‌دهد.

در عین حال صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری روز دوشنبه گفت که شخص تازه‌‌ای برای این سمت از سوی ادریس زمان معین سیاسی وزارت امور خارجه پیشنهاد شده و رئیس جمهور این پیشنهاد را منظور کرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری

به گفتۀ صدیقی مطابق این منظوری، پس از این آقای احمدی نمی‌تواند به وظیفه‌اش ادامه دهد.

به گفتۀ سخنگوی رئیس جمهور، این اقدام به هیچ صورت جنبۀ انتخاباتی ندارد: "پس از منظوری پیشنهاد وزارت خارجه، صبغت احمدی دیگر نمی‌تواند منحیث سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت به کارش ادامه دهد، در بارۀ سیاست خارجی چنین اظهارات قابل قبول نیست، دیدگاه ارگ و وزارت خارجه نباید مستقل باشد."

اما پرسش این‌جا است که آیا رئیس جمهور پس از برگزاری انتخابات چنین تصامیم را گرفته می‌تواند؟

کبیر رنجبر رئیس اتحادیۀ حقوق‌دانان افغانستان در این باره گفت: "رئیس جمهور تا وقتی‌که نتایج انتخابات معلوم نشده و رئیس جمهور جدید حلف وفا داری را یاد نکند، مطابق مادۀ ۶۴ قانون اساسی تا آن زمان از تمامی صلاحیت‌ها مستفید است، که در این ماده حق برکناری، استخدام کارمندان عالی‌رتبه روشن است.

پیش از این نیز از اختلاف میان ارگ و قصر سپیدار در پیوند به گماشتن یا برکناری برخی مقامات دولتی گزارش‌هایی منتشر شده اند.

XS
SM
MD
LG