لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

برای حوادث طبیعی احتمالی زمستان به ۳۰ میلیون دالر نیاز است


سیلاب در هرات ۳۰ مارچ ۲۰۱۹
سیلاب در هرات ۳۰ مارچ ۲۰۱۹

بر اساس پیش‌بینی ادارۀ هواشناسی امسال وقوع سیلاب‌ها و ریزش باران بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر مقامات وزارت دولت درامور مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان گفته اند، برای حوادث طبیعی احتمالی در زمستان پیش رو، به ۳۰ میلیون دالر نیاز است.

این وزارت می‌گوید، ادارات کمک‌کننده تاکنون مبلغ ۲۵میلیون دالرکمک کرده و تلاش‌ها برای به‌دست آوردن مبلغ باقی‌مانده ادامه دارد.

با نزدیک شدن فصل زمستان در افغانستان، مقامات افغان از اتخاذ تدابیر لازم برای مبارزه با حوادث طبیعی احتمالی در این فصل خبر می‌دهند.

مقامات وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان به نقل از ادارۀ هواشناسی می‌گویند، امسال وقوع سیلاب‌ها و بارنده‌گی‌های شدید پیش‌بینی‌شده است.

سیلاب در بدخشان
سیلاب در بدخشان

مطیع الله صافی معاون این وزارت روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت که در این خصوص با ادارات کمک‌کننده صحبت کرده اند.

او افزود: "به اساس پیش‌گویی ادارۀ هوا شناسی افغانستان ،امسال به سبب ریزش باران وبرف سنگین حوادث طبیعی را خواهیم داشت، پس به این اساس امکان دارد که مشکلات وجود داشته باشد، اما ما آماده‌گی کامل داریم و موسسات کمک‌کننده نیز از همکاری شان اطمینان داده اند."

وی می‌گوید، وزارت دفاع و نیروهای ناتو نیز تعهد کرده اند که در صورت نیاز در انتقال مواد خوراکی از طریق هوا کمک می‌کنند.

مسئولان این وزارت می‌گویند، رساندن مواد خوارکه، سهولت‌های صحی، باز نگهداشتن سرک‌ها و کمک نقدی در مناطق دوردست به‌خصوص مناطق کوهستانی از برنامه‌های مهم آنها می‌باشد.

قابل یادآوری است که به سبب ریزش باران و سیلاب‌های شدید در ولایت کنر دو تن هلاک شده و هشت تن دیگر جراحت برداشته اند.

همچنان به سبب سرازیرشدن سیلاب‌ها درشماری از ولایات شمالی و برخی ولسوالی‌های خسارات مالی به‌مردم وارد شده است.

به‌همین گونه، ریزش برف درسالنگ‌ها نیز آغازشده و باران‌های شدید در ولایت‌های نزدیک‌به‌کابل نیز از شب گذشته به‌این‌طرف صورت گرفته است.

شماری از باشنده‌گان آسیب‌پذیر از باران‌های اخیر در ولایت‌های کنر و پروان در مورد گفتند.

یکی از باشنده‌ها گقت: "نام من حاجی عبدالرحمن است، باشندۀ چپه‌دره استم، سیلاب‌های زمین و خانه‌های ما را تخریب کرده است، خانه‌ها و فصل‌های ما را ازبین برده است، خواست ما این‌ است که حکومت باید خانه‌های ما را ازاین خطر نجات داده و جلو وقوع سیلاب‌های بعدی را بگیرد."

باشندۀ نیز چنین گفت: "نام من بریالی بهادر است، باشندۀ ولایت پروان هستم، باران‌های اخیر در ولایت پروان مردم را خسارمند کرده است، خواست ما از دولت این است که با آسیب‌دیده‌گان کمک جدی نماید."

اما مقامات وزارت دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی می‌گویند که آنان به‌خاطر زمستان پیش‌رو، یک سلسله برنامه‌های تازه را روی دست گرفته اند که تطبیق آن حدود ۳۰ میلیون دالرهزینه بر می‌دارد.

آنان می‌گویند که تا کنون به مبلغ ۲۵ میلیون دالر آن جمع‌آوری شده است.

این درحالی‌است که سال گذشته نیز به سبب ریزش باران‌ها و برف سنگین در شماری از ولایات به مردم خسارات مالی وارد شده بود.

XS
SM
MD
LG