لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

انعکاس موضوعات افغانستان در برخی از روزنامه های جهان


  • نشنل انترست

نشریه نشنل انترست به طویل‌ترین جنگ ایالات متحده در تاریخ اینکشور توجه کرده است.

روز دوشنبه، از آغاز حملات امریکا علیه رژیم طالبان ۱۸ سال گذشت، حملاتی که به سرنگونی این گروه در افغانستان انجامید.

نشریه می‌نویسد، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‌خواهد به آنچه در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده بود عمل کند، یعنی نیرو‌های امریکایی را از افغانستان به کشور‌شان باز گرداند.

اما نویسنده مطلب نشنل انترست نوشته که ایالات متحده باید پالیسی افغانستان را به سه مورد متمرکز سازد.

نخست باید حکومت افغانستان را تشویق کند تا با قدرت‌های منطقه و همسایه‌هایش طوری وارد معامله مستقیم شود که آنها درک کنند، افغانستان امن و با ثبات، منافع دایمی آنها را تضمین می‌کند.

به باور نشریه، مورد دوم این است تا اداره دونالد ترمپ با نفوذی که روی متحدینش در عربستان سعودی و پاکستان دارد، منابع خارجی طالبان را با حد اکثر فشار‌ها بخشکاند. در اینجا از برخی تمویل کننده‌های وهابی در عربستان سعودی و شماری از حلقات در میان آی اس آی یعنی اداره استخبارات مرکزی پاکستان، به عنوان حامیان مالی طالبان یاد آوری شده است.

نشریه نشنل انترست در مورد سوم و اخیر، از بهره گیری امریکا از حضور نظامی‌اش در منطقه یاد آوری کرده و نوشته است که چنین حضور برای کابل کمک کرده می‌تواند.

در ادامه آمده که از کشور‌های بیرونی و به وسیله حملات فرامرزی، واشنگتن می‌تواند جلو گروه‌های تروریستی بین‌المللی را در افغانستان بگیرد.

به باور نشنل انترست، چنین عملیات‌ها، از خروج کامل نیرو‌های امریکایی جلوگیری کرده نمی‌تواند و به عنوان یک ابزار مهم امریکا جهت تطبیق استراتژی ایالات متحده برای مبارزه با تروریزم در افغانستان، با مشارکت قدرت‌های منطقه‌ای مؤثر واقع خواهد شد.

  • نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در مورد رهایی یک رهبر طالبان از زندان تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، رهایی این فرد که قاچاقبر مواد مخدر هم بود، برخی پرسش‌ها را به میان آورده است.

دو مقام ارشد طالبان، به شرط افشاء نشدن نام‌های شان، روز یکشنبه به رادیو آزادی گفتند که ۱۱ تن از اعضای این گروه به شمول سه تن از رهبران‌شان از زندان بگرام آزاد شده اند.

به ادعای آنها، طالبان در بدل رهایی افراد شان، سه انجنیر هندی را که در بند همین گروه بسر می‌بردند، آزاد کرده اند.

مقام‌های افغان، امریکایی و هندی تا هنوز در این مورد تبصره نکرده اند.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، در میان رهبران طالبان که از زندان رها شده اند، یک قوماندان ارشد این گروه که پنج سال پیش با یک تُن تریاک بازداشت شده بود، هم شامل است.

در ادامه آمده، این قوماندان که به نام عبدالرشید بلوچ معرفی شده، در فهرست تروریستان بین‌المللی وزارت خزانه‌داری امریکا شامل است.

به نوشته روزنامه، رهایی بلوچ بدون جزئیات آشکار به این معناست که یک قاچاقبر بزرگ مواد مخدر، آزادانه گشت و گذار می‌کند.

عبدالرشید بلوچ والی نام نهاد طالبان برای نیمروز بود و در سال ۲۰۱۴ میلادی در جریان عملیات در این ولایت که با ایران هم مرز است، بازداشت شد.

او نخست خودش را به نام محمد اسحق معرفی کرده و گفته بود که مشغول کار و بار قالین است اما به نوشته روزنامه نیویارک تایمز، کابل در نتیجه تحقیق دریافت که این فرد عبدالرشید بلوچ است.

بر اساس معلومات سیگار یعنی اداره مفتش ویژه امریکا برای امور بازسازی افغانستان، ایالات متحده برای از بین بردن کار و بار مواد مخدر در افغانستان، هشت میلیارد دالر مصرف کرده است.

با این همه هزینه، در سال ۲۰۱۸ میلادی در نزدیک به دو صد و پنجاه هزار تا سه صد هزار هکتار زمین در اینکشور، کوکنار کشته شده بود.

XS
SM
MD
LG