لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

عادل و تسکین برای مصارف عروسی خود ۵هزار افغانی اختصاص داده اند


خان ولی عادل محصل پوهنتون و رازقه تسکین دانش آموختۀ علوم دینی، قرار است تا سه روز دیگر جشن عروسی‌شان را تجلیل کنند.

آنان در کشوری زندگی می‌کنند که در چنین مراسم صدها هزار افغانی مصرف می‌شود اما این دو برای جشن عروسی و پذیرایی از مهمانان کمتر از پنج هزار افغانی اختصاص داده اند.

خان ولی عادل در صحبت با رادیو آزادی گفت، می‌خواهد این کارش برای خانواده‌های که توانایی مالی ندارند، به یک پند مبدل شود.

او افزود: "برای مهمان یک یک گیلاس چای و چند پارچه کیک یا کلچه در نظر گرفته ام. اگر دو صد نفر هم در مراسم عروسی من بیایند برای‌شان کفایت می‌کند و مصرفش خیلی پایین میاید چون در هوتل عروسی نمی‌کنیم."

عادل یازده ماه پیش با همسر آینده‌اش رازقه تسکین نامزد شده است، او در این مدت هیچ گاهی نوروزی و عیدی نبرده است.

به گفته عادل در ولایتی که او و همسر آینده‌اش زاده شده اند سه نوع طویانه یا قلین گرفته می‌شود.

طویانه برای پدر که بیش از پنج صد هزار افغانی مد نظر گرفته شده است و همچنان طویانه برای کاکا و ماما که مطابق میل دو طرف پرداخت می‌شوند.

اما عادل برای ازدواج با رازقه هیچ پولی را به هدف طویانه یا قلین نپرداخته است.

آرشیف، یک موتر گلپوش در شهر کابل
آرشیف، یک موتر گلپوش در شهر کابل

در افغانستان معمول است که دختر هنگام عقد نکاح، یک نفر از نزدیکانش را وکیل انتخاب کند.

اما خان ولی عادل و همسر آینده‌اش به این نتیجه رسیده اند که هیچ کدام‌شان وکیل انتخاب نکنند و در مراسم عقد نکاح با هم رو در رو قرار گیرند.

به گفتۀ عادل، او و همسر آینده‌اش تا حال، تقریباً در برابر این مشکلات غالب شده‌اند اما آنچه برای‌شان درد سر ساز شده است چیست؟

عادل چند روز پیش می‌خواست تا در کارت دعوت مهمانان در جشن عروسی شان، نام نامزد‌ش نوشته شود که این کار با مخالفت خانواده‌های عادل و نامزدش روبه‌رو شده است.

سر انجام به این نتیجه رسیدند تا کارت عروسی چاپ نکنند، از این رو عادل مهمانان را از طریق تلیفون و فیسبوک در عروسی دعوت کرده است.

او گفت: "من با هیچ کس مخالفت ندارم که نام خانمم را بداند، چند وقت پیش در فیسبوک نام خانمم را نوشتم، بعد از آن از طرف خانواده خودم و نزدیکان خانواده خانمم تماس‌های را دریافت کردم که مرا به بی‌ننگی و بی‌غیرتی متهم کردند و من مجبور شدم آن نوشته را از فیسبوک حذف کنم."

در افغانستان در کارت‌های دعوت مهمانان در بسیاری از محافل عروسی نام عروس نوشته نمی‌شود.

دو سال پیش گروهی از جوانان افغان با به راه انداختن یک کمپاین از طریق صفحات اجتماعی خواهان این شده بودند تا نام دختران در کارت‌های عروسی، نسخه‌های داکتران و بقیه موارد رسمی و شخصی درج شوند.

در همین حال برخی عالمان دین، از این کار خان ولی عادل در برابر رسم و رواج‌های ناپسند پشتیبانی می‌کنند.

مولوی محمد ناصر فروتن از عالمان دین در کابل می‌گوید، گنجانیدن نام همسر در کارت‌های دعوت عروسی هیچ مخالفتی با آموزه‌های دین اسلام ندارد.

او افزود: "عادل و همسرش حق دارند تا در کارت عروسی نام هر دوی‌شان ذکر شود. اینکه خانواده عادل با این کار مخالفت کرده متأسفانه این یک عرف منفی در افغانستان است. از بین بردن این عرف زحمت و وقت زیاد کار دارد، این کار عالمان دین است تا در از بین بردن عرف‌های منفی دست به کار شوند."

فروتن می‌گوید، بر اساس احکام دین اسلام دختر و پسر هنگام عقد نکاح می‌توانند بجای انتخاب وکیل، خودشان رو در رو در مقابل همدیگر قرار گیرند و در باره مَهر و مسایل دیگر مربوط به نکاح صحبت کنند.

این عالم دین همچنان گرفتن طویانه را در اسلام حرام خوانده می‌گوید، آنچه اسلام آنرا جواز و حتمی دانسته گرفتن مهریه است که از طرف شوهر برای خانم پرداخت می‌شود.

XS
SM
MD
LG