لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

ویسا: کمیسیون انتخابات با مشکل بزرگی روبه‌رو است


برخی از روزنامه‌های کابل
برخی از روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل مطالب خود را روی مسایل مربوط به انتخابات، انفجار روز گذشته در ولایت غزنی و روابط طالبان با گروه القاعده نوشته اند.

  • ویسا

روزنامۀ غیردولتی ویسا در سرمقاله‌اش نوشته است که کمیسیون مستقل انتخابات با مشکل بزرگی روبه‌رو است، سیستم سرور بایومیتریک غیرفعال شده و حالا برای فعال‌سازی آن از انجینران کمپنی درملوک از جرمنی تقاضای کمک شده است.

در سرمقاله همچنان آمده است، پس از خراب‌شدن سرور حالا معلومات این است که، برای هک کردن آن از سوی هکران هندی تلاش صورت گرفته است.

نویسندۀ روزنامه می‌نویسد، این کار گواهی تقلب و دست‌برد بی‌سابقه بوده و این طبیعی است که نتایج آن برای کشور بسیار ناگوارخواهد بود.

روزنامۀ ویسا در ادامۀ سرمقاله نوشته است، نگرانی نهادهای ناظرانتخاباتی نشان می‌دهد که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با سفارت‌ها رابطه دارند و این موضوع می‌تواند خود آغاز یک بحران باشد.

سرمقاله‌نویس نوشته است، سفارت‌های خارجی برای مقامات ما مرجع حل جنجال‌ها معلوم می‌شوند، اما به گفتۀ وی ازهمین جهت نظام ما بی‌نظم شده، به اعتبار مردم آسیب رسیده و مشکلات‌ما بیشترشده است.

  • سرخط

روزنامۀ غیردولتی سرخط، مطلبی را در مورد انفجار روز گذشته در پوهنتون ولایت غزنی نوشته است، رویدادی که ۲۳ محصل در اثر آن زخم برداشتند.

در سرمقاله آمده است، مسئولیت رویداد را کسی به عهده نگرفته است، اما حکومت آن‌را کار طالبان دانسته است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد، "این کی است که شعور اش این‌قدر پائین بوده و بر کسانی حمله می‌کند که می‌خواهند در آینده معلمین این جامعه باشند."

سرمقاله‌نویس پرسشی را مطرح می‌کند، 'آیا این کار بدون همکاری مسئولان انجام شده می‌تواند؟'

  • آرمان ملی

روزنامۀ غیردولتی آرمان ملی سرمقاله‌اش را روی موضوع دیگری نوشته است.

روزنامه در سرمقاله اشاره کرده که طالبان در جنگ با حکومت افغانستان تنها نیستند.

نویسندۀ سرمقاله می‌نویسد، این گروه با آن‌که حمایت پاکستان را با خود دارد، تمام گروه‌های موجود در منطقه نیز از این گروه حمایت می‌کنند.

به گفتۀ روزنامه‌نویس، گروه القاعده نیز در جمع حمایت‌کننده‌گان این گروه شامل است، که همراه با طالبان یک‌جا در برابر حکومت افغانستان می‌جنگد.

نویسندۀ سرمقاله نوشته است که این گروه از ۲۵ سال به این طرف با گروه طالبان رابطه داشته، اسامه بن لادن رهبر کشته‌شدۀ این گروه عملیات یازدهم سپتمبر بر امریکا را، از افغانستان برنامه‌ریزی کرده بود.

در ادامۀ سرمقاله آمده است، هرگاه طالبان در مورد قطع کردن روابط‌ شان با گروه القاعده کدام تعهد را انجام می‌دهد به آن عمل نخواهد کرد، زیرا به باور سرمقاله‌نویس آن‌ها نمی‌خواهند یک بازوی جنگی شان را قطع کنند.

XS
SM
MD
LG