لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

کمیسیون انتخابات: انجنیران آلمانی برای حل مشکل سرور بیومتریک به کابل می‌آیند


کارمند کمیسیون انتخابات در یکی از مراکز رایگیری در کابل با دستگاه بیومتریک عکس یک رأی دهنده را می‌گیرد. 28, 2019.REUTERS
کارمند کمیسیون انتخابات در یکی از مراکز رایگیری در کابل با دستگاه بیومتریک عکس یک رأی دهنده را می‌گیرد. 28, 2019.REUTERS

کمیسیون مستقل انتخابات برای حل مشکل سیستم سرور بیومتریک دو انجنیر آلمانی را خواسته است.

عصمت الله مل، معاون این کمیسیون به روز چهارشنبه به رادیوی آزادی گفت که مشکل سیستم سرور بیومتریک در نتیجۀ قطع شدن فایبرنوری افغان تیلی کام به میان آمده است.

او گفت: "در سیستم سرور ما مشکل به میان آمد، در بزرگ راه جلال آباد در نتیجۀ لغزش کوه فایبرنوری قطع شد. برای حل این مشکل دو انجنیر کمپنی درمالوگ جرمنی را خواستیم و در حال حاضر که آنان برسند و مشکل حل شود، ما در روشنایی این سیستم فیصله می‌کنیم."

آقای مل می‌گوید، تا به حال بیش از ۲۲ هزار برگۀ نتایج آرا وارد سیستم سرور شده است و برگه‌های باقی ماندۀ نتایج آرا پس از حل مشکل وارد سیستم می‌شود.

معاون کمیسیون مستقل انتخابات، مشکلات موجود در سرور بیومتریک را سریع نبودن سیستم سرور بیومتریک، و احتمال هک شدن این سیستم می‌خواند که پس از آمدن این انجنیران این مشکلات حل خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌کند که تنها آرای بیومتریک شده معتبر است.

در همین حال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‌گوید که در بین اعضای کمیسیون انتخابات ناهماهنگی و اختلاف نظر وجود دارد و این موضوعات در امور کاری این کمیسیون مشکل ایجاد کرده است.

اما عصمت الله مل، معاون کمیسیون مستقل انتخابات با رد این موضوع می‌گوید که همآهنگی در بین اعضای کمیسیون در سطح بالایی وجود دارد.

با این حال سفارت امریکا در افغانستان در صفحۀ رسمی توییتر خود از نامزدهای ریاست جمهوری و مردم افغانستان خواسته است که به کمیسیون‌های انتخاباتی فرصت دهند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.

در تویت سفارت امریکا آمده است که صحت و شفافیت انتخابات مهم‌تر از اعلام زودهنگام نتایج آن است.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا به رادیوی آزادی می‌گوید، اگر کمیسیون مستقل انتخابات به موضوعات تخنیکی توجه نکند، نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در زمانش اعلام نخواهد شد.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان
یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان


او گفت: "شاید فورم مجدد ثبت نتایج بر اساس شمارش مجدد ترتیب شود و تا این که او در کابل دوباره پروسس می‌شود و زمینه برای اعلام نتایج ابتدایی مهیا می‌شود. من به این باور هستم که هفتۀ اول ماه عقرب هم شاید سپری شود و در ۲۷ میزان ممکن نیست."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان برگزار شد و کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که مطابق جدول زمانی تعیین شده، نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان اعلام می‌شود.

XS
SM
MD
LG