لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

یوناما:عملیات نیروهای امریکایی در فراه، ۳۹ مورد تلفات غیرنظامی داشته است


یک افسر نیروی هوایی آمریكا در مقابل یك طیارۀ بدون سرنشین در میدان هوایی قندهار،۲۳ جنوری ۲۰۱۸
یک افسر نیروی هوایی آمریكا در مقابل یك طیارۀ بدون سرنشین در میدان هوایی قندهار،۲۳ جنوری ۲۰۱۸

نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گزارش داده در حملات هوایی نیروهای امریکایی در فراه و نیمروز در ماه می، ۳۹ مورد تلفات غیرنظامیان گزارش داده شده است.

نمایندۀ سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما به روز چهارشنبه گزارش داده است که در حملات هوایی نیروهای امریکا بر ۶۰ محل در ولسوالی بکواه فراه و بخش‌های از ولسوالی همجوار دلآرام نیمروز افراد ملکی کشته شدند.

بر بنیاد این گزارش، این حملات که به تاریخ ۵ ماه می ۲۰۱۹ انجام شدند، ۳۰ مورد تلفات غیرنظامی داشتند که در این حملات ۳۰ تن کشته، ۳ تن زخمی و ۴ مورد دیگر نامشخص گزارش شده است.

در این گزارش آمده است که ۱۴ کودک و ۱ زن مشمول قربانیان این حملات هوایی اند.

در بخشی از این گزارش چنین آمده است:‌ "الی تاریخ ۱۵ سپتمبر ۲۰۱۹، یوناما ۳۹ مورد تلفات ملکی۳۰ کشته، ۵ مجروح و ۴ مورد نامشخص به شمول ۱۴ کودک و یک زن را به اثر حملات هوایی ۵ ماه می تأیید نموده است.

از مجموع تلفات ملکی تأییدشده، یوناما مشخص نموده که هفده تن آنها در لابراتوارهای مواد مخدر کار می‌کردند."

نیروهای امریکا مستقر در افغانستان پیش از این اعلام کرده بودند که از این کارخانه‌ها بیشتر به گروه طالبان سود می‌رسد و افرادی که در این لابراتوارهای موادمخدر کار می‌کنند، با آنکه مصروف فعالیت‌های محاربوی نیستند، اهداف نظامی شناخته می‌شوند.

اما یوناما در این گزارش تأکید می‌کند که بر بنیاد یافته‌های آنان، این کارخانه‌های تولید مواد مخدر در کنترل طالبان نیستند و مطابق به حقوق بین‌الملل، این کارخانه‌ها اهداف نظامی مشروع شناخته نمی‌شوند.

نشان سازمان یوناما
نشان سازمان یوناما

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در این حملات در ولسوالی بکواه فراه ۵۴ نفر کشته شدند و همچنان در این حملات اصول و حقوق بشردوستانه نقض شده است.

شکرالله مشکور، کمیشنر و سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان به رادیوی آزادی گفت: "یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در این حملات۶۷ نفر قربانی بوده که از جمله ۵۴ نفر کشته و ۱۴تن زخمی است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که در این ۹ بمباردمان اصول و حقوق بشردوستانۀ بین‌الملل نقض شده است."

سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در واکنش به این گزارش یوناما در صفحۀ توییترش نوشته است که روش این سازمان برای تهیۀ این گزارش نگران کننده است.

او گفته است که گزارش‌های یوناما در درجۀ اول به منابع انسانی متکی است که ممکن است اطلاعات آن منابع شان محدود باشد.

با این حال یوناما خواهان انجام تحقیقات بیشتر در این باره و پرداخت جبران خسارۀ مناسب به قربانیان و اعضای خانواده‌های آنان شده است.

گزارش از: حمید حکیمی

XS
SM
MD
LG