لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

حملات ترکیه به سوریه، موجی از نگرانی‌‌ها را به همراه داشته است


لحظاتی پس از حملۀ نظامی ترکیه بر سوریه ۹ اکتوبر ۲۰۱۹
لحظاتی پس از حملۀ نظامی ترکیه بر سوریه ۹ اکتوبر ۲۰۱۹

با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شماری از کشورها با موجی از اعتراض‌ها و نگرانی‌های شان را نسبت به اقدام ترکیه اظهار کرده اند.

ترکیه چهارشنبه (۱۸ ميزان) عملیات هوایی را در این مناطق آغاز کرده و شب گذشته قوای زمینی آنهم به این منطقه داخل شدند.

تا حال کشته شدن ۱۵ نفر در عملیات ترکیه تأیید شده است.

یک تعداد از کشورهای جهان عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در شمال عراق را نگران‌کننده خوانده اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جلسۀ اضطراری خود را در این مورد درعقب دروازه‌های بسته انجام می‌دهد.

سازمان کشورهای عرب هم قرار است روز شنبه در این مورد جلسه داشته باشد. وزیر خارجۀ مصر که کشورش خواهان این اجلاس شده است، در یک اعلامیه روز چهارشنبه، داخل شدن قوای ترکیه را به خاک سوریه با شدیدترین لحن محکوم کرده و گفته است که این یک اقدام واضح علیه یک کشور عرب دوست می‌باشد و آن‌را غیر قابل قبول خوانده است.

ایالات متحده نیز گفته است برای این عملیات ترکیه هرگز چراغ سبز نداده است. وزیر خارجۀ امریکا مایک پامپیو با بیان این مطلب گفته است نگرانی‌های مشروع امنیتی ترکیه را هم درک می‌کنند و اظهار داشت که رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ تصمیم گرفت که سربازان امریکایی را بدون آسیب از این منطقه خارج کند. کانادا و فرانسه هم این اقدام ترکیه را محکوم کرده اند.

در خبرهای اخیر وزارت دفاع ترکیه آمده است که قوای این کشور اهداف مشخص را در داخل سوریه تصرف نموده و عملیات آنها طبق پلان موفقانه پیش می‌رود. روز گذشته رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان آغاز عملیات هوایی را بر اهداف کردها در شمال شرق سوریه اعلان کرد و شب گذشته قوای زمینی ترکیه هم به این‌جا داخل شدند.

نیروهای زمینی ترکیه داخل سوریه شدند، ۹ اکتوبر ۲۰۱۹
نیروهای زمینی ترکیه داخل سوریه شدند، ۹ اکتوبر ۲۰۱۹

وزارت دفاع ترکیه شب گذشته خبر دادکه ۱۸۱ هدف کردها را در این‌جا مورد حملۀ هوایی قرار داده است. این عملیات دیروز زمانی آغاز شد که امریکا قوای خود را از این منطقه خارج نمود. خبرها از میدان جنگ هرلحظه تغییر می‌کند که البته ما در بخش خبری به آن می‌پردازیم.

ترکیه گروه کردهایی را که در این منطقه فعالیت دارند و به کمک امریکا علیه گروه داعش می‌جنگیدند یک گروه تروریستی خوانده و این گروه را تهدید به امنیت خود می‌شمارد. ترکیه دیروز به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که این عملیات به اساس ماده‌های منشور ملل متحد که مربوط به دفاع از خود می‌شود ارتباط می‌گیرد. ترکیه این عملیات خود را چشمۀ صلح نامیده و ادعا می‌کند که با تصفیه ساحه در حدود ۱۰۰ کیلومتر در بین شهرهای راس‌العین و تل ابیض سوریه یک منطقۀ مصون را ایجا می‌کند تا بتواند صدها هزار مهاجر سوریه را که به ترکیه پناه برده اند در این مناطق جاگزین کند. این منطقه تا حال توسط گروه دموکراتیک سوریه که گروه کردهای وای پی جی بخش عمدۀ آن بود اداره می‌شد. این گروه‌ها از سوی امریکا حمایت می‌شدند.

این گروه ها که در جنگ علیه دولت اسلامی در سوریه از سوی امریکا حمایت میشدند و مناطقی که قبلاً ذکر کردیم توسط همین گروه از حضور داعش یا گروه دولت اسلامی پاک شده بود. اما امریکا هیچگاه سلاحهای ثقیل به این گروه نداد و اکنون این گروه توان جلوگیری حملات هوایی و راکتی ترکیه را ندارد . هرچند این گروه ها ادعا می کنند که ده ها هزار سرباز و طرفدار دارند اما به نظر تحلیلگران نمیتوان این گروه ها را با قدرت نظامی ترکیه مقایسه کرد. این گروه ها شکایت می کنند که امریکا هیچ وقت به آنها سلاح‌های سنگین نداد و حالا هم آنها به غیر از مقاومت راه دیگری ندارند.

یکی از این گروه ها گفته است که شرق میانه منطقه ایست که میتوان هرچیز را بدست آورد و آنها هم برای مقاومت علیه ترکیه از امکانات خود استفاده می کنند.

XS
SM
MD
LG