لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

'فیفا' بر 'سید علی رضا' آقازاده تحریم وضع کرد


سید علی رضا آقازاده 'سکرتر جنرال پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان'
سید علی رضا آقازاده 'سکرتر جنرال پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان'

فیفا یا فدراسیون جهانی فوتبال بر سید علی رضا آقازاده 'سکرتر جنرال پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان' تحریم وضع کرده است.

فیفا دیروز در اعلامیه ای گفت، رضا آقازاده در گزارش‌دهی از آزار و اذیت جنسی دختران فوتبالر افغان توسط کرام‌الدین کریم رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان ناکام مانده بود. به گفتۀ فیفا، آقازاده می‌دانست که کرام‌الدین کریم شماری از دختران فوتبالیست را مورد آزار و اذیت جسنی قرار می‌داد ولی در این مورد خاموشی اختیار کرده بود. از سوی دیگر سرپرست فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید، امور در این فدراسیون حال به‌شکل خوب به پیش می‌رود.

اعضای تیم‌های دختران و پسران فوتبال افغانستان در سال ۲۰۱۹ بیشتر از هر سال دیگر سفرهایی داشته اند.

یوسف کارگر سرپرست فدراسیون فوتبال افغانستان به رادیو آزادی گفت: "فیفا یا فدراسیون جهانی فوتبال از آنها جداً حمایت می‌کند."

آقای کارگر در صحبتی با رادیو آزادی تأکید کرد که امور در فدراسیون فوتبال افغانستان به خوبی به‌پیش می‌رود.

کارهای ما به‌طور نورمال مطابق برنامه‌های سال ۲۰۱۹، و اشتراک تیم‌ها در مسابقات بین‌المللی به پیش می‌رود. آنها بسیار خرسندی نشان داده اند که مسابقات به طور عادی به پیش می‌رود و تیم‌های‌ما در مسابقاتی که پلان شده بود؛ شرکت کنند، شرکت کرده اند که خوشبختانه نتایج قناعت‌بخشی هم داشته است.

این همه در حالی است که فیفا یا فدراسیون بین‌المللی فوتبال دیروز بر سید علی رضا آقازاده سکرتر جنرال پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان تحریم وضع کرد.

با وجود آنکه آقازاده بعد از برکناری‌اش از کرسی سکرتر جنرال فدراسیون فوتبال افغانستان، از سوی لوی سارنوالی ممنوع‌الخروج اعلان شد، وی عضو برحال کمیتۀ اجرائیه‌وی کنفدریشین فوتبال آسیایی بود.

فیفا دیروز در اعلامیه ای گفت، رضا آقازاده در گزارش‌دهی از وقوع آزار و اذیت جنسی دختران فوتبالر افغان ناکام مانده بود. به گفتۀ فیفا، آقازاده می‌دانست که کرام‌الدین کریم شماری از بازی‌کنان دختر را مورد آزار و اذیت جسنی قرار می‌داد ولی در مورد خاموشی اختیار کرده بود.

در اعلامیۀ فیفا آمده است که در تحقیقات ادارۀ اصول اخلاقی فیفا روشن شده، دخترانی که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به‌طور مکرر مورد تجاوز، آزار و اذیت جنسی از سوی کرام‌الدین کریم قرار گرفته بودند، به آقازاده شکایت کرده بودند ولی آقازاده اقدام نکرده بود.

فیفا سید علی رضا آقازاده را ۱۰ هزار دالر جریمه هم کرده است.

در ماه نومبر سال ۲۰۱۸ روزنامۀ گاردین بریتانیا با نشر گزارشی گفت که شماری از اعضای تیم فوتبال دختران افغانستان کرام‌الدین کریم و شماری دیگر از مسئولین فدراسیون فوتبال را متهم به بدرفتاری جنسی کرده اند. بعد از نشر این گزارش فیفا کرام‌الدین کریم را جریمه نموده و از فدراسیون فوتبال منع کرد. رئیس جمهور غنی گفت این موضوع باید به‌طور دقیق و جدی پیگیری شود. دوسیۀ کرام‌الدین کریم حالا در لوی سارنوالی است و معلوم نیست چه‌وقت به محکمه راجع می‌شود.

در رسانه‌ها گاه‌گاه شکایاتی در مورد کندی در پیشبرد این قضیه ابراز می‌شود.

یوسف کارگر سرپرست فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید در مورد فعالیت لوی سارنوالی اطمینان دارند و فعالیت‌های فدراسیون فوتبال هم به‌طور منظم به پیش می‌رود.

او افزود: "در فدراسیون فوتبال افغانستان سیستم ایجاد شده است. اگر رئیس نمی‌باشد معاونش سیستم را به پیش می‌برد و اگر سکرترجنرال نمی‌باشد هم امور به پیش می‌روند. شما سایت فیفا را مطالعه کنید دو ماه پیش تعییناتی صورت گرفت. به این معنا نیست که اگر رئیس یا سکرترجنرال نباشد فوتبالران ما در هیچ برنامه اشتراک نمی‌کنند."

فیفا یا فدراسیون بین‌المللی فوتبال گفته است موضوع آزار و اذیت جنسی دختران فوتبالر افغان را با جدیت پیگیری می‌کنند و تحقیقات شان در مورد افراد مشکوک را ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG