لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

وزارت دفاع امریکا مخالفتش‌ را با عملیات تهاجمی ترکیه ابراز کرد


مارک اسپر وزیر دفاع امریکا ۲۶ جون ۲۰۱۹
مارک اسپر وزیر دفاع امریکا ۲۶ جون ۲۰۱۹

وزیر دفاع امریکا از ترکیه خواسته است عملیات تهاجمی‌اش در سوریه را متوقف سازد و گفته است که این عملیات پیشرفت‌هایی را که در برابر داعش به آن دست یافته شده خدشه دار می‌کند و به نیروهای امریکایی آسیب می‌رساند.

این واضح‌ترین انتقاد امریکا از تهاجم نظامی ترکیه در سوریه است. این عملیات به‌روز چهارشنبه آغاز شد و به حیث یک پیکار علیه نیروهایی به رهبری کردها در سوریه، که در ۵ سال گذشته در جنگ علیه داعش متحد امریکا بوده اند، دیده می‌شود.

جاناتن هوفمن سخنگوی پنتاگون دیروز جمعه در اعلامیه‌‌ای گفت، مارک اسپر وزیر دفاع امریکا در یک تماس تلفونی با همتای ترکی‌اش اولوسی اکار به روز پنجشنبه، این را واضح ساخت که واشنگتن مخالف تهاجم ترکیه در سوریه است.

به گفتۀ هوفمن آقای اسپر به اکار گفت، اقدام نظامی حکومت ترکیه در سوریه پیشرفت‌ها در مبارزه برای شکست داعش را خدشه‌دار می‌سازد و از اکار خواست این تهاجم را متوقف سازند.

نیروهای نظامی امریکایی در سوریه
نیروهای نظامی امریکایی در سوریه

هوفمن گفت: " وزیر دفاع امریکا تأکید کرد که به روابط دو جانبه استراتیژیک با ترکیه ارج می‌گذارد، عملیات تهاجمی ترکیه در سوریه عواقب جدی را برای ترکیه در بر خواهد داشت."

به گفتۀ هوفمن وزیر دفاع اسپر همچنان نگرانی‌اش‌را در مورد قوای امریکایی مستقر در سوریه ابراز داشته و به وزیر دفاع ترکیه گفته است که با وجود تدابیر حفاظتی برای قوای امریکایی این تهاجم ترکیه در سوریه می‌تواند به پرسونل امریکایی در سوریه آسیب برساند.

امریکا حدود ۱۰۰۰ نیرو در سوریه دارد.

پیشرفت نیروهای ترکی علیه ملیشه‌های به رهبری کردها در شمال سوریه همچنان ادامه دارد.

در سومین روز این عملیات تهاجمی، عصر دیروز در اثر انفجار یک موتربم در یک محل مزدحم در شهر کردنشین در شمال شرق سوریه، ۳ غیرنظامی کشته شده و ۹ تن دیگر زخمی شدند. مقامات ناوقت دیروز داعش را مسئول این بمب‌گذاری خوانده اند.

سوریه در هنگام بمباران نیروهای ترکیه ، یازدهم اکتبر سال۲۰۱۹
سوریه در هنگام بمباران نیروهای ترکیه ، یازدهم اکتبر سال۲۰۱۹

این انفجار در نزدیکی یک رستورانت رخ داد که در آن افراد ملکی به شمول خبرنگارانی که برای پوشش تحولات اخیر خبری به محل آمده بودند، حضور داشتند.

در ادامۀ واکنش‌ها به عملیات تهاجمی ترکیه در سوریه، هالند دیروز تمام صادرات اسلحه‌اش به ترکیه را متوقف ساخت.

وزارت خارجۀ هالند در اعلامیه‌ای که به آژانس خبری فرانسه فرستاده است دیروز گفت، هالند حال تصمیم گرفته است تمام صادرات وسایل نظامی‌اش به ترکیه را به سبب رویدادهای جاری، متوقف بسازد.

در این حال ملل متحد ناوقت دیروز گفت، از آغاز عملیات تهاجمی ترکیه در شمال سوریه تا به حال ۱۰۰ هزار تن بی‌جا شده و بازارها، مکاتب و کلینیک‌های صحی مسدود شده اند.

ملل متحد ناوقت دیروز در اعلامیه‌ای گفت: "اکثر بی‌جا شده‌گان به‌خانه‌های اقارب شان یا دیگر محلات میزبان پناه جسته اند ولی یک رقم در حال افزایش به جنوب محلی فرار کرده اند که در آن عملیات نیروهای ترکی جریان دارد.

شماری از مرم در حال فرار از مناطق بمباران شده در سوریه
شماری از مرم در حال فرار از مناطق بمباران شده در سوریه

ملل متحد همچنان گفته است یک بند آب که آبش به منطقه ال هساکه می‌رسد در اثر خشونتها تخریب شده و حدود ۴۰۰ هزار نفر را با نبود آب مواجه ساخته است. به گفتۀ ملل متحد تنها یک شفاخانه در محل عملیات جاری ترکیه در شمال‌‌-‌شرق سوریه فعال است.

XS
SM
MD
LG