لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

ماندگار: هکرها از کجا و برای چه نازل شدند؟


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز کابل به بررسی ادعاهایی مبنی بر حملۀ هکرها به سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات پرداخته‌اند.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا در صفحۀ نخست خود با خط درشت نوشته است: هکرهای برخی کشورهای آسیایی برای هک کردن سرور کمیسیون انتخابات تلاش کردند.

در ادامۀ این مطلب آمده است که مهندسان شرکت دارملوگ تا هنوز قادر به حل مشکل پیش آمده در سیستم سرور مرکزی این کمیسیون نشده‌اند.

در سرمقالۀ این روزنامه همچنان آمده است که اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در بارۀ هک شدن سیستم بیومتریک مرکزی این کمیسیون دیدگاه‌های متفاوتی دارند. به باور نویسنده، این اختلاف نظر به انتخابات که یک روند ملی است، زیان می‌رساند.

ویسا در سرمقاله خود با تأکید بر محافظت آرای مردم در کمیسیون انتخابات، اظهار نگرانی کرده که سرور کمیسیون مستقل انتخابات قابل هک شدن است و اگر تدابیر ایمنی اتخاذ نشود، از بیرون و یا درون کشور هک خواهد شد.

سرمقاله تأکید می‌کند که اگر کمیسیون و شرکت دارملوگ محتاط نباشند، یک موضوع کوچک می‌تواند یک روند بزرگ ملی را زیر سوال ببرد.

  • ماندگار

روزنامۀ ماندگان در سرمقاله خود با طرح این پرسش "هکرها از کجا و برای چه نازل شدند؟"، مدعی شده که این کار از سوی یک تیم انتخاباتی خاص انجام شده است تا روند انتخابات را به نفع خودش رقم زند، روزنامه اما از هیچ تیم انتخاباتی نام نبرده است.

ماندگار هشدار داده است که حملۀ هکران به بانک اطلاعات نتایج انتخابات افغانستان خطرناک است و اگر با آن مقابلۀ درست صورت نگیرد، هرج و مرج به میان خواهد آمد.

  • هشت صبح

روزنامۀ هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که شمارش آرا و انتقال آن به سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات یک مرحلۀ حساس است که کمیسیون باید در این مرحله به سرعت و دقت توجۀ بیشتر کند.

نویسنده سرمقاله با اشاره به موضوع هک شدن سرور انتخابات نوشته است، کمیسیون انتخابات زمانی می‌تواند که اعتماد افکار عمومی را با خود داشته باشد که به پرسش‌های مردم پاسخ بگوید.

نویسندۀ سرمقاله تأکید کرده است که اگر کمیسیون به پرسش‌های مطرح در افکار عمومی پاسخ ندهد، کارهایش با شک و تردید مواجه می‌شود.

  • هیواد

روزنامۀ دولتی هیواد در سرمقالۀ خود نوشته‌ است که سیستم کمپیوتری کمیسیون انتخابات از هر گونه حملۀ سایبری مصون است.

گردآورنده: حمید حکیمی

XS
SM
MD
LG