لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

واشنگتن تایمز: حالا زمان درست برای خروج نیرو‌ها از افغانستان نیست


  • واشنگتن تایمز

روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز به این پرداخته که حالا زمان درست برای خروج نیرو‌ها از افغانستان نیست.

به نوشته روزنامه، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا تصمیم اخیر را برای لغو دیدار محرمانه با نماینده‌های طالبان در زمان درست گرفت.

در ادامه آمده که با توجه به نفوذ فزاینده چین و روسیه در منطقه و همچنان افزایش تنش‌های امریکا با ایران، حضور ایالات متحده در افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر مهم شده است.

اما دونالد ترمپ روز پنجشنبه در سخنرانی به هوادارانش در شهر مینیاپولیس امریکا گفت، زمانش فرا رسیده تا نیرو‌های اینکشور از افغانستان و سوریه، به خانه‌های‌شان باز گردند.

واشنگتن تایمز می‌نویسد، ایالات متحده تاریخ تاسف بار از تنها گذاشتن نا مناسب منطقه در دهه نود میلادی را به خاطر دارد. هنگامی که به دنبال جنگ افغانستان با قشون سرخ، خلای قدرت به میان آمد و باعث شکل گیری گروه طالبان شد.

به نوشته روزنامه، طالبان افغانستان را به یک محل پرورش تروریزم مبدل ساخته اند و در کنار این تهدید‌های تروریستی از گروه داعش و شبکه القاعده تا هنوز در افغانستان و آسیای میانه وجود دارد.

بناءً نویسنده واشنگتن تایمز استدلال می‌کند که خروج فوری و تنها گذاشتن افغانستان در وضعیت فعلی، گروه‌های شورشی و تروریستی را تقویت می‌کند و آنها از این عملکرد امریکا به عنوان پیروزی بزرگ یاد آوری خواهند کرد.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال، در مطلبی به جنگ ناتمام افغانستان تمرکز کرده. این مطلب را دگروال گاری گریش یک افسر متقاعد امریکا نوشته است.

این افسر نظامی می‌نویسد، به باور او جنگ ویتنام برای ایالات متحده درس داد که پس از این در جنگ ناتمام و بی‌پایان دخیل نشود به ویژه در کشور‌های که به گفته او، با مودل‌های دموکراتیک همخوانی ندارند.

وال ستریت ژورنال می‌نویسد، افغانستان کشوری است که تاریخ فرهنگ‌ها و اقوام متنوع دارد.

هفتم اکتوبر یعنی دوشنبه گذشته از آغاز حملات هوایی امریکا بر رژیم طالبان در افغانستان ۱۸ سال سپری شد.

ایالات متحده در این جنگ نزدیک به دو هزار و چهارصد نظامی اش را از دست داده و حدود یک تریلیون دالر مصرف کرده است.

حلقات مختلف در ایالات متحده به این باور اند که باید به این جنگ پایان داده شود اما پنتاگون و قصر سفید هر گونه بیرون شدن امریکا از جنگ افغانستان را مربوط به وضعیت می‌دانند و تا هنوز هیچ‌گونه تاریخی را برای بیرون کردن نیرو‌ها از افغانستان تعیین نکرده اند.

XS
SM
MD
LG