لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

تصمیم جلسه سری ولسی جرگه: معاون وزارت داخله برکنار شود


آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان

برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان در اعتراض به آنچه برخورد نادرست نیروهای امنیتی با شماری از اعضای این جرگه می‌دانند، خواستار برکناری معین ارشد امنیتی وزارت داخله شدند.

این نمایندگان روز شنبه (۲۰ میزان) پس از برگزاری نشست سری گفتند که برخورد نیروهای امنیتی با نریندر سنگهـ خالصه و مریم سلیمان‌خیل اعضای این جرگه، اهانت به تمام اعضای ولسی جرگه است.

کریم اتل، منشی ولسی جرگه می‌گوید که هیئتی برای بررسی این رویداد تعیین شده و برکناری جنرال خوشحال سعادت، معین ارشد امنیتی وزارت داخله یکی از خواست‌های مجلس است.

او گفت:‌ "ما برای وزارت داخله معینی می‌خواهیم که شخص ملی و خیرخواه تمام این کشور باشد. ماهیئت مشترکی برای بررسی این موضوع از همه کمیسیون‌ها تعیین کردیم و نتایج آن بعداً با شما در میان گذاشته خواهد شد."

خوشحال سادات معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان
خوشحال سادات معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان

برخورد میان دو عضو ولسی جرگه و نیروهای امنیتی شام روز جمعه در نزدیکی گمرک مربوط حوزه نهم امنیتی کابل صورت گرفت.

آقای خالصه و خانم سلیمانخیل ادعا دارند که نیروهای امنیتی بدون دلیل موجه و خلاف قانون به آنان اهانت و محافظان آنها را لت و کوب کردند.

نزدیک به ۷۰ عضو ولسی جرگه در اعتراض به این رویداد از ساعت ۹ تا یک شب در تالار این جرگه جلسه کردند و مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله را نیز احضار کردند.

مروه امینی، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که آقای اندرابی در نشست دیشب ولسی جرگه تعهد کرد که چگونگی این حادثه بررسی خواهد شد.

خانم امینی افزود: "هیئتی از سوی وزارت داخله مؤظف شده و این موضوع را بررسی خواهد کرد. هر جانبی که ملامت باشد، با او برخورد قانونی می‌شود."

مروه امینی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
مروه امینی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او همچنین گفت: "در مورد برکناری مقام‌های این وزارت، باید گفت که اگر شواهد و اسنادی وجود داشته باشد، آن را به شورای امنیت بسپارند تا در مورد آن تصمیم گرفته شود."

شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند که هر اقدام نمایندگان و نیروهای امنیتی باید در چهارچوب قانون صورت گیرد و اعضای این جرگه باید نیروهای امنیتی را در تطبیق قانون یاری رسانند.

اما رمضان بشردوست، عضو ولسی جرگه انتقاد می‌کند که برخی از اعضای این جرگه نیز به قانون چندان تمکین نمی‌کنند.

آقای بشردوست با انتقاد از همکاران خود گفت: "به جای این که برای تطبیق، نظارت و احترام به قانون جلسه بگیرند، بخاطر این که چرا قانون تطبیق می‌شود، جلسه برگزار کرده‌اند."

رمضان بشردوست، عضو ولسی جرگه افغانستان
رمضان بشردوست، عضو ولسی جرگه افغانستان

این نماینده مجلس افزود: "آنان می‌گویند که چرا موتر شیشه سیاه و زرهدارشان تلاشی می‌شود؟ چرا در مورد جواز سلاح آنان نیروهای امنیتی از آنان می‌پرسند."

پیش از این نیز بارها از برخورد شماری از اعضای ولسی جرگه با نیروهای امنیتی گزارش‌هایی پخش شده است.

حتی در برخی موارد نیروهای امنیتی از سوی محافظان اعضای این جرگه لت و کوب شده که واکنش‌های مقام‌های امنیتی و مردم عادی را نیز در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG