لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

پرسش برانگیز شدنِ دیدار سفیر ایران از کمیسیون انتخابات افغانستان


محمد رضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان ۴ جولای ۲۰۱۵
محمد رضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان ۴ جولای ۲۰۱۵

موضوع حضور سفیر ایران در کمیسیون مستقل انتخابات در جمع سیاسیون افغان چنان پرسش ایجاد کرد که قرار است امروز برای پاسخ‌یابی به این پرسش‌ها و نگرانی‌ها، این موضوع در مجلس نمایند‌گان افغانستان به بحث گرفته شود.

در پیوند به این مورد رادیو آزادی از دو عضو مشرانو جرگه معلومات خواسته است که به گفتۀ آنها حضور سفیر یکی از کشور‌هایی که با مخالفین دولت ارتباط دارد، در کمیسیون انتخابات پرسش‌برانگیز است.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که دیدار سفیر ایران از کمیسیون با پرتوکول این کمیسیون مغایرت ندارد.

گلالی نور صافی عضو مشرانو جرگۀ افغانستان می‌گوید امروز یکشنبه در مجلس پارلمان افغانستان، روی موضوع رفتن سفیر ایران به کمیسیون مستقل انتخابات خواهند کرد.

سفیر ایران در افغانستان 'محمد رضا بهرامی' روز پنجشنبه به کمیسیون مستقل انتخابات رفت و دیروز خانم نور صافی به رادیو آزادی گفت که این دیدار و نشست سفیر ایران در پهلوی رئیس کمیسیون انتخابات و توصیه‌های وی سوال‌ها را ایجاد می‌کند.

او گفت: "این یک مسألۀ بزرگ است. جلسات عمومی ما در روزهای طاق برگزار می‌شود، روز یکشنبه که روز جلسۀ عمومی ما است این موضوع را رسماً مطرح خواهیم کرد و وقتی که یک موضوع در جلسه عمومی یادآوری می‌شود کتبی درج شده و بعد پرسش‌ها به ادارۀ ذیدخل فرستاده می‌شود."

خانم صافی روز جمعه در توییتر خود خواهان توضیحات در این مورد از سوی کمیسیون انتخابات شده بود.

انارکلی هنریار عضو دیگر مشرانو جرگه هم بر این موضوع انتقاد کرد و روز جمعه در توییتر خود نوشت نمی‌داند بر اساس کدام پرتوکول این کار انجام شده و کمیسیون باید جواب بگوید.

اما کمیشنر کمیسیون انتخابات 'مولانا محمد عبدالله' به رادیو آزادی گفت که محمد رضا بهرامی برای تشویق به کمیسیون آمده بود و به گفتۀ وی سفیر ایران در مورد برگزاری انتخابات تبریکی گفت. به گفتۀ مولانا دورۀ کاری سفیر ایران در کابل به پایان رسیده و دلیل دیگر دیدار وی از کمیسیون، خداحافظی بود.

مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات
مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات

مولانا عبدالله گفت: "در قانون انتخابات، تعدیل قانون انتخابات هم یکی از وظایف رئیس کمیسیون انتخابات نماینده‌گی از کمیسیون انتخابات در ادارات ذیربط دولتی و ادارات خارجی است. این از لحاظ پروتوکول کدام مشکلی ندارد. قبل از سفیر ایران، سفیر کشور کانادا، معاون سفیر امریکا، سفیر بریتانیا، نمایندۀ ملکی ناتو و نمایندۀ اتحادیۀ اروپا وقتاً-فوقتاً به این‌جا آمده اند، مخصوصاً بعد از برگزاری انتخابات."

نیکلاس کی نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان، در حال بازدیید از کار کمیسیون مستقل انتخابات
نیکلاس کی نماینده غیرنظامی ناتو در افغانستان، در حال بازدیید از کار کمیسیون مستقل انتخابات

اما مولانا عبداالله تأکید کرد، نمی‌داند که چرا یک موضوع معمولی مانند این سبب چنین واکنش شدید شده است.

گلالی نور صافی عضو مشرانو جرگۀ افغانستان، در پاسخ به این سوال اظهار داشت: "فرق باید داشته باشد . برای ما ایران و پاکستان دو کشوری استند که با مخالفین دولت ارتباط دارند و حق ندارند به چنین یک ادارۀ مهم بروند و با رئیس آن ملاقات کنند. دیگر کشورهای که با ما کمک‌های مادی و معنوی می‌کنند، حق دارند اما دخالت ایران قابل سوال می‌باشد."

در اواخر کمیسیون مستقل انتخابات تأیید کرده که به اساس معلومات، آنها برای هک کردن سیستم انترنتی آنها تلاش صورت گرفته و شاید این اعتراضات هم به هک کردن سیستم ارتباط داشته باشد زیرا یک متخصص شرکت درمه لوگ که وسایل کمپیوتری و دیتابیس را برای کمیسیون انتخابات تهیه کرده است، روز جمعه به رادیو آزادی تأیید کرد، تلاش‌ها از داخل و خارج این‌کشور برای هک کردن سیستم انجام شده است. ادینه متخصص بایومتریک در شرکت آلمانی درمه لوگ به رادیو آزادی گفت: "بعضی کشورها در آسیا هستند که می‌خواستند به این سیستم رخنه کنند، من نمی‌گویم کدام کشور. اما آنها به فایروال یا سیستم محافظتی دیتابیس داخل شده نمی‌توانند. سیستم محافظتی یا فایروال بسیار قوی و کاملاً محفوظ می‌باشد و تحت نظر ما قرار دارد."

کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، ۲ اکتبر ۲۰۱۹
کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، ۲ اکتبر ۲۰۱۹

در این رابطه کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، مولانا عبدالله دیشب به رادیو آزادی گفت کدام ثبوتی در دست نیست که ایران در این کار دست داشته باشد.

او افزود: "من فقط از تلاش برای هک کردن اطلاع دارم. کدام کشور کرده من اینرا اطلاع ندارم. به‌خصوص ایران تا کنون به این قضیه متهم نیست. و ما نمی‌فهمیم که هکرها از داخل هک کردند یا از بیرون."

مولانا عبدالله می‌گوید از نگاه حقوقی دیدار سفیر ایران از کمیسیون مستقل انتخابات مشکل ندارد و مشرانو جرگه و یا ولسی جرگه هم تا حال در این مورد از کمیسیون معلومات نخواسته اند.

سمیع عباس

XS
SM
MD
LG