لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

هشت صبح: انتقادها از رفتن دیپلومات های خارجی به کمیسیون انتخابات


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب‌شان را روی کارهای اخیر کمیسیون مستقل انتخابات و قتل‌های هدفمند در کابل و دیگر ولایات افغانستان نوشته اند.

  • هشت صبح

روزنامه غیر دولتی هشت صبح در مورد رفتن شماری از سفیران و دیپلومات‌های خارجی به کمیسیون مستقل انتخابات تبصره کرده و نوشته است که شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات بر این گونه دیدارها انتقاد کرده و آنرا یک نوع فشار کشورهای خارجی بالای کمیسیون خوانده اند.

روزنامه نوشته است که تنها در هفته گذشته سفیران ایران،کانادا، امریکا و بریتانیا و نمایندگان‌ شان به کمیسیون مستقل انتخابات رفته و با مسئولان این کمیسیون ملاقات کرده اند.

به قول روزنامه، بر علاوه رئیس انستیتوت ملی دموکراتیک منطقه‌ای آسیا، یازده سفیر اتحادیه اروپا و به شمول نماینده ملکی ناتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد نیز به کمیسیون مستقل انتخابات رفته اند.

سرمقاله نویس نوشته است، ناظرین بدون اینکه از محتوای این ملاقات و بحث‌ها با خبر شوند و فکر کنند که این کار بر شفافیت انتخابات کدام تأثیر خواهد داشت، از خود نگرانی نشان داده اند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس در عنوان سرمقاله‌اش نوشته است که "ایجاد فضای اعتماد بر کمیسیون مستقل انتخابات جلو تقلب احتمالی را می‌گیرد."

روزنامه افزوده است که هکران نا معلوم می‌خواهند مرکز معلوماتی کمیسیون را هدف قرار دهند، اما بارها جلو آن گرفته شده است.

نویسنده سرمقاله می‌افزاید که بر علاوه، برخی تبلیغات غیر مشروع نیز بر ضد کمیسیون مستقل انتخابات صورت می‌گیرد که آسیب بزرگ را به باور کمیسیون می‌رساند، اما نویسنده روزنامه تأکید کرده است که حالا آن زمان نیسست که تنها با مطرح کردن نظریات غیر سالم اذهان مردم مغشوش گردد، بلکه کمیسیون به سطح بالا، پروسه جدا کردن آرای معتبر را از غیر معتبر عملی می‌کند و در این خصوص باور جهانیان را نیز جذب کرده است.

  • سرخط

روزنامه سرخط موضوع سرمقاله‌اش را به ترورهای اخیر اختصاص داده و در عنوان سرمقاله خود نوشته است: "مسئولان باید جلو این ترورها را بگیرند."

سرمقاله نویس نوشته است که با آغاز جنگ، همزمان در کنار درگیری‌های مسلحانه، حملات و انفجارها، کارمندان حکومتی بخصوص کارمندان ادارات امنیتی، عالمان دینی، کدرها و بزرگان قومی هدف قرار گرفته و این گونه قتل‌ها به شدت ادامه دارد.

روزنامه می‌افزاید، در سه روز گذشته به شمول کابل، برخی کارمندان حکومتی و علمای دینی در ولایات مختلف نیز هدف قرار گرفته اند.

روزنامه می‌نویسد، حکومت باید جلو این گونه قتل‌ها و ترور شخصیت‌ها را بگیرد.

XS
SM
MD
LG