لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۳

نیویارک تایمز: آیا انتخابات افغانستان قابل پذیرش خواهد شد؟


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان

روزنامۀ امریکایی نیویارک تایمز روی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده و نوشته است، افغان ها خواهان انتخابات عادلانه بودند و حالا آنها شاید برای مدتی منتظر بمانند.

  • نیویارک تایمز

به نوشتۀ روزنامه، بیش از دو هفته از شجاعت شهروندان افغانستان گذشت، از روزی که آنها حملات طالبان را نادیده گرفتند و خواستند رئیس جمهور آیندۀ شان را تعیین کنند.

در ادامه آمده، با آنکه هر دو نامزد پیشتاز ادعای پیروزی کرده اند، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شاید نتواند نتایج ابتدایی را در تاریخی که تعیین کرده، اعلام کند.

انتظار می‌رود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، شنبه آینده بیست و هفتم ماه میزان اعلام شود.

نیویارک تایمز می‌نویسد، پرسش اصلی در این مورد مطرح می‌شود که آیا انتخابات افغانستان قابل پذیرش خواهد شد؟ و یا اینکه بحران سیاسی این کشور را فرا خواهد گرفت، چیزی که به پروسۀ تخنیکی شمارش آرا ربط می‌گیرد.

به باور نویسنده، بحران سیاسی دیگر در افغانستان، تلاش‌های امریکا را برای پایان دادن به طویل‌ترین جنگش پیچیده‌تر می‌سازد.

وال استریت ژورنال

روزنامۀ وال استریت ژورنال به این پرداخته که ایالات متحده برای آغاز دوبارۀ گفت‌وگو‌های صلح با طالبان اقدام می‌کند.

روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشته است، مقام‌های امریکایی و نماینده‌های طالبان گفت‌وگو‌ها را برای احیای دوبارۀ این روند که ماه گذشته از سوی رئیس جمهور ترمپ در هم شکست، آغاز کرده اند.

در ادامه آمده است، هدف دیدار زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان با دیپلومات‌های خارجی در نیویارک در اخیر ماه سپتمبر و گفت‌وگو‌های او با طالبان در پاکستان در آغاز ماه اکتوبر شاید به خاطر اعتمادسازی دو جانب صورت گرفته باشد.

به گفتۀ منابع آگاه، شاید در گفت‌وگوهای امریکا و طالبان، مبادله زندانیان و کاهش خشونت‌ها در افغانستان شامل بوده باشد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا یک ماه پیش به‌دنبال کشته شدن شماری از غیرنظامیان به‌شمول یک امریکایی در حملۀ انتحاری شش درک کابل، دیدار و گفت‌وگو با نماینده‌های طالبان را که در کمپ دیوید برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد. ترمپ همچنان از افزایش حملات علیه این گروه هشدار داد.

حالا روزنامه وال استریت ژورنال نوشته که آتش‌بس سه روزۀ عید پارسال نمونۀ خوب کاهش خشونت‌ها بوده می‌تواند. اما در ادامه آمده که پس از عید رمضان در ماه جون سال ۲۰۱۸ میلادی، طالبان به هرگونه درخواست حکومت افغانستان برای برقراری آتش‌بس، پاسخ رد داده اند.

نویسنده این را هم به نقل از منابع آگاه، از جریان گفت‌وگوها نوشته که مبادلۀ زندانیان هم از بحث‌های مهم است و شاید رهایی انس حقانی عضو مهم شبکه حقانی و چهرۀ نزدیک به طالبان مطرح باشد.

در بدل او، شاید طالبان دو پروفیسور امریکایی و آسترالیایی را از بند شان رها کنند. این دو استاد که در پوهنتون امریکایی افغانستان تدریس می کردند، در سال ۲۰۱۶ میلادی در راه بازگشت به خانه‌های شان ربوده شدند.

ادارۀ امنیت ملی افغانستان، انس حقانی را در سال ۲۰۱۴ میلادی بازداشت کرد و سپس حکم اعدام وی صادر شد. اما به نوشتۀ وال استریت ژورنال انس حقانی تا هنوز در زندانی که از امنیت حد اکثری حکومت افغانستان برخوردار است، نگهداری می‌شود.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، وزارت خارجۀ امریکا تا هنوز دیدار زلمی خلیلزاد و طالبان در پاکستان را تائید نکرده اما گفته است که سفر خلیلزاد، به معنای از سرگیری پروسۀ صلح افغانستان نیست.

XS
SM
MD
LG