لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

نبیل: از درج یک میلیون آرای تقلبی در سیستم جلوگیری شده است


رحمت الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

رحمت الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری می‌گوید که از درج یک میلیون آرای تقلبی در سیستم جلوگیری شده است.

آقای نبیل امروز در نشست خبری شورای نامزدان ریاست جمهوری گفت که تیم حاکم همچنان در تلاش است تا از طریق ستره محمکه آرای بدون اطلاعات بیومتریک را نیز معتبر بشمارد.

اما ارگ ریاست جمهوری این موضوع را رد می‌کند.

شورای نامزدان ریاست جمهوری به روز سه‌شنبه در نشست خبری‌ای زیر نام چالش‌های شفافیت و عوامل بحران انتخاباتی در کابل نگرانی‌هایشان را در بارۀ آیندۀ انتخابات افغانستان اعلام کردند.

شورای نامزدان ریاست جمهوری از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهند که شفافیت انتخابات را فدای سرعت نکنند.

رحمت‌الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری در این نشست می‌گوید، از درج یک میلیون رای تقبلی به سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات جلوگیری شده است.

او افزود: "ما دیدیم که تقلب بسیار سازمان یافته ای در راه است. می‌خواستند که درحدود یک میلیون رای تقلبی را وارد سیستم سازند که به اثر تلاش شورای نامزدان، نهادهای ناظر بر انتخابات و دیگر ارگان‌های زیربط از آن جلوگیری شد.»

آقای نبیل تأکید می‌کند که آرای بایومتریک‌شده هم باید به دقت بررسی شود تا جلو شمارش آرای تقلبی گرفته شود.

این نامزد ریاست جمهوری همچنان تیم حاکم را به زمینه سازی تقلب متهم می‌کند و می‌گوید، تیم حاکم در تلاش است تا از طریق ستره محکمۀ افغانستان آرای بدون اطلاعات بایومتریک را معتر بشمارد.

اما صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری این اظهارات آقای نبیل را رد می‌کند و به رادیوی آزادی می‌گوید، حکومت به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی باور دارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری
صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری

او افزود: "ما خواهان این هستیم که به استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی و به فیصله‌های آنها همه احترام بگذارند و مواردی را مطرح نکنند که کار این کمیسیون به سکته‌گی و کندی مواجه شود."

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی کشور می‌گوید که مطابق به قوانین انتخابات و توافق میان نامزدان، باید آرای بیومتریک مدار اعتبار باشد.

او افزود: "متناسب به قانون انتخابات و قوانین نافذۀ افغانستان، معیارهای متعارف، تفاهمات و توافقات قبل از برگزاری انتخابات و پس از برگزاری انتخابات میان تیم‌ها، باید رای بیومتریک معیار قضاوت کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی باشد."

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که آمار نخستین این کمیسیون در بارۀ میزان اشتراک رای‌دهندگان نهایی نبود و اکنون هم نهایی نیست.

عزیز ابراهیمی، سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "در مجموع کمیسیون مستقل انتخابات قبلا که نزدیک به ۲.۷ میلیون رای‌دهنده را ارقامش را بر اساس گزارشی که به ما رسیده بود اعلام کرد. ما گفتیم که این احتمالی است و هنوز آرای دقیق بیومتریکی معلوم نیست."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۸ سپتمبر ۲۰۱۹

آقای ابراهیمی از تمامی نامزدان ریاست جمهوری می‌خواهد که از پیش‌داوری‌ها بپرهیزند.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می گویند که تا نیمه‌های روز سه شنبه مشخصات ۱ میلیون ۳۰۰ هزار رای به سرور مرکزی این کمیسیون انتقال یافته است.

قرار است که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۷میزان اعلام شود.

XS
SM
MD
LG