لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

کمپاین ۵ روزۀ واکسین پولیو در ساحات ناامن نیز تطبیق خواهد شد


تطبیق وکسین پولیو یا (ضد فلج کودکان) افغانستان ۱۸ فبروری ۲۰۱۹
تطبیق وکسین پولیو یا (ضد فلج کودکان) افغانستان ۱۸ فبروری ۲۰۱۹

مسٔولان وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گویند که در این دور کمپاین تطبیق واکسین پولیو، ۸.۵ میلیون کودک زیر سن پنج سال در ۳۲ ولایت این کشور تحت پوشش قرار می‌گیرند.

آنان از سوی دیگر از ثبت ۱۷واقعۀ مثبت پولیو در سراسر کشور در سال جاری میلادی خبر می‌دهند.

کمپاین سرتاسر محو پولیو که به تاریخ ۲۲ میزان از سوی وزارت صحت عامۀ افغانستان آغاز شده است، تا ۲۶ میزان ادامه میابد.

مسؤولان وزارت صحت عامه می‌گویند که در این دور کمپاین تطبیق واکسین پولیو، ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک زیر سن ۵ سال در سراسر کشور به استثنای ولایت‌های سمنگان و پنجشیر تحت پوشش قرار می‌گیرند.

تطبیق وکسین پولیو یا (ضد فلج کودکان) توسط کارکن صحی برای یک کودک
تطبیق وکسین پولیو یا (ضد فلج کودکان) توسط کارکن صحی برای یک کودک

هدایت‌الله ستانکزی، مسئول برنامه کمپاین محو پولیو وزارت صحت عامه به رادیوی آزادی می‌گوید که واکسین پولیو حتا در مناطق ناامن که پیش از این محروم بودند، نیز تطبیق می‌شود.

به گفتۀ آقای ستانکزی، واکسین پولیو در ساحات امن به گونۀ خانه‌به‌خانه و در ساحات ناامن به ویژه در ولایت‌های هلمند، کندهار و ارزگان از طریق مرکزهای صحی تطبیق می‌شود.

او افزود: "مخصوصا در جای‌هایی که امنیت است به‌شکل خانه‌به‌خانه تطبیق می‌شود و در ساحات جنوبی کشور از جمله در هلمند، ارزگان و کندهار از طریق کلینیک‌ها تطبیق می‌شود."

آقای ستانکزی می‌گوید، مردم در روند تطبیق واکسین پولیو همکار هستند و این دور کمپاین آنان تاکنون در هیچ منطقه‌یی با مشکل مواجه نشده است.

مسئول برنامه کمپاین محو پولیو وزارت صحت عامه می‌افزاید که به دلیل مخالفت مخالفان مسلح دولت با تطبیق واکسین پولیو، واقعات مثبت پولیو به ۱۷ مورد رسیده است و آخرین مورد آن هفتۀ گذشته در ولسوالی خوگیانی ننگرهار به ثبت رسیده است."

او گفت: "واقعۀ اخیر در ننگرهار به ثبت رسیده است و از هفده واقعه ۱۵ واقعۀ آن در ولایت هلمند است. دلیل‌اش هم بسیار واضح است که در آنجا ناامنی بسیار به‌شکل گسترده وجود دارد و همچنان مخالفان مسلح دولت در هشت ماه گذشته بالای تطبیق واکسین پولیو ممانعت وضع کرده بودند."

در همین حال مسؤلان محلی هلمند می‌گویند که کمپاین واکسین پولیو در ساحات تحت کنترل دولت آغاز شده است و در ساحات تحت کنترل مخالفان مسلح دولت نیز به زودی آغاز می‌شود.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند به رادیوی آزاد گفت: "در ساحاتی که تحت پوشش دولت است آغاز شده است، در تمام آن ساحات آغاز شده و اکنون هم جریان دارد و در ساحاتی که در دست دشمن است، آغاز نشده است."

در سراسر جهان تنها افغانستان و پاکستان و در افغانستان بیشتر ولایت‌های جنوبی که هم‌مرز با پاکستان اند گواه واقعات مثبت پولیو اند.

گزارش: عبدال‌حمید حکیمی

XS
SM
MD
LG