لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

معاون رئیس جمهور امریکا با اردوغان خواهد دید


مایك پنس معاون رئیس جمهور آمریكا در هشتادمین سالگرد وقوع جنگ جهانی دوم در ورشو، اول سپتمبر ۲۰۱۹
مایك پنس معاون رئیس جمهور آمریكا در هشتادمین سالگرد وقوع جنگ جهانی دوم در ورشو، اول سپتمبر ۲۰۱۹

در حالی‌که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است، به آتش‌بس در شمال سوریه موافقت نخواهد کرد، یک هیئت بلند رتبۀ امریکایی مؤظف شده‌است تا در مورد تهاجم نظامی انقره بر شمال سوریه، گفتگو کند.

در رأس این هیئت مایک پنس معاون رئیس جمهور ترمپ قرار دارد، مایک پامپیو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا نیز در ترکیب آن شامل اند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا گفته است، با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ملاقات خواهد کرد.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا در مصاحبه با فاکس بزنس گفته است، او و آقای پنس با رئیس جمهور ترکیه ملاقات می‌کنند. این اظهارات آقای پامپیو بعد از آن صورت گرفت که رجب طیب اردوغان به فاکس نیوز گفت، با هیئت امریکایی به رهبری آقای پنس، ملاقات نخواهد کرد.

به نوشتۀ آژانس خبری «سی. ان. بی سی نیوز»، مایک پامپیو صحبت مستقیم با رجب طیب اردوغان را خیلی مهم خوانده است.

تهاجم ترکیه بر شمال سوریه، باعث تنش‌ها بین واشنگتن و انقره شده‌است. ایالات متحده امریکا با وضع تحریم‌ها بر ترکیه خواستار آتش‌بس در شمال سوریه شده‌است.

اما رئیس جمهور ترکیه تقاضای آتش‌بس در شمال سوریه را رد کرده‌است.

بعد از تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در هفتۀ گذشته در مورد خروج نیروهای امریکایی از شمال سوریه، ترکیه نهم اکتوبر تهاجم نظامی را بر آن منطقه آغاز کرد.

با آغاز این تهاجم رجب طیب اردوغان گفت، جنگجویان کرد و گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه، هدف قرار داده می‌شوند. آقای اردوغان هدف این تهاجم نظامی را "مبارزه با تروریزم" و "ایجاد یک منطقه امن" خوانده است.

ترکیه به کردهای سوریه که در جنگ بر ضد جنگجویان دولت اسلامی متحد امریکا بوده‌اند، به مثابۀ تروریستان می‌نگرد.

رجب طیب اردوغان دیروز (چهارشنبه شانزدهم اکتوبر) به پارلمان ترکیه گفت "برخی رهبران جهان تلاش می‌کنند میانجی‌گری کنند، اما در تاریخ ترکیه هرگز حکومت این کشور در یک میز با تروریستان ننشسته است."

این در حالی‌ست که دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین سه شنبه هفتۀ جاری گفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با همتای ترکی‌اش صحبت کرده و از وی به کرملین دعوت کرده‌است تا در مورد سوریه گفتگو کنند. بر اساس اعلامیۀ کرملین، رئیس جمهور ترکیه این دعوت آقای پوتین را پذیرفته است.

روسیه از متحدان نزدیک رژیم بشاراسد در سوریه به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG