لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

تأکید الیس وِلز بر رعایت استقلال کمیسیون‌ها و تأمین شفافیت آرا


الیس وِلز معاون وزیر خارجۀ امریکا در امور جنوب و مرکز آسیا
الیس وِلز معاون وزیر خارجۀ امریکا در امور جنوب و مرکز آسیا

معاون وزیر خارجۀ امریکا در امور جنوب و مرکز آسیا به دنبال دیدار با رئیس جمهور افغانستان، رئیس اجرائیه و اعضای کمیسیون‌های انتخابات افغانستان، بر رعایت استقلال این کمیسیون‌ها و تأمین شفافیت آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور تأکید کرد.

الیس وِلز در صحبت با نمایندگان رسانه‌ها تصمیم کمیسیون انتخابات برای شمارش تنها آرای معتبر دارای اطلاعات بایومتریک را گامی مثبت دانست.

خانم ولز به دنبال طرح ادعاهایی مبنی بر وقوع تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان افغانستان وارد کابل شده‌است.

الیس ولز، معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی می‌گوید، امریکا و جامعه جهانی از انتخابات شفاف ریاست جمهوری در افغانستان حمایت می‌کنند.

خانم ولز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی را در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ستایش می‌کند. او بر استقلال این کمیسیون‌ها و عدم مداخله در کار آن‌ها تأکید کرد.

خانم ولز با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، اعضای کمیسون‌های انتخابات و ناظران مستقل انتخابات در کابل دیدار کرده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با الیس ولز، معاون وزیر امور خارجۀ ایالات متحده برای آسیای جنوبی و مرکزی، ۱۲ می ۲۰۱۹
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در دیدار با الیس ولز، معاون وزیر امور خارجۀ ایالات متحده برای آسیای جنوبی و مرکزی، ۱۲ می ۲۰۱۹

او به دنبال این دیدارها به خبرنگاران گفت: "من بر تلاش‌های کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی برای رهبری مستقلانه و به‌دور از فشار و مداخله در روند انتخابات تأکید کردم. من از تأیید مجدد پالیسی کمیسیون انتخابات برای شمارش تنها آرای دارای اطلاعات بایومتریک استقبال می‌کنم."

خانم ولز افزود: "من ادامۀ نگرانی‌ها در مورد تقلب احتمالی را یادآور شدم و از کمیسیون‌های انتخاباتی خواستم که با انتشار شفاف و منظم اطلاعات در بارۀ سؤال‌های مطرح در باره نگرانی‌ها اعتماد به روند انتخابات را افزایش دهند. این امر شامل اطلاعات دقیق در بارۀ شمار دقیق مراکز رأی‌گیری می‌شود که در روز انتخابات باز یا بسته بودند."

این دیپلومات ارشد امریکایی همچنان بر نقش امریکا در خصوص تأمین صلح پایدار در افغانستان تأکید کرد و گفت که کشورش برای برقراری ثبات در افغانستان با افغان‌ها کار می‌کند.

خانم ولز با شماری از فعالان حقوق زن در کابل نیز دیدار کرد و به آن‌ها اطمینان داد که دست‌آورد‌های در خصوص تأمین حقوق زنان در گفتگوهای صلح مصون خواهد بود.

ارگ روز گذشته در یک خبرنامه نوشته بود که رئیس جمهور غنی در ملاقات با معاون وزارت خارجه امریکا گفته است که باید به فیصله کمیسیون مستقل انتخابات احترام گذاشته شود و هیچ یک از نامزدان قبل از وقت اعلام پیروزی نکنند.

XS
SM
MD
LG