لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

معارف: در مناطق سردسیر ۹درصد جذب شاگردان افزایش یافته است


نشان و تابلوی وزارت معارف
نشان و تابلوی وزارت معارف

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که در سال جاری تنها در مناطق سردسیر ۹ درصد میزان شاگردان تازه جذب شده افزایش یافته است.

نوریه نزهت، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه (۲۵ ميزان) به رادیو آزادی گفت که بیش از هشت‌صد هزار دانش‌آموز جدید در سال تعلیمی ۱۳۹۸ ثبت‌نام کرده‌اند.

اما متخصصان بخش آموزش و پرورش در بارۀ درستی این آمار تردید دارند.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید که در سال تعلیمی ۱۳۹۸ تنها در ۲۷ ولایت سردسیر بیش از ۸۴۲ هزار دانش‌آموز جدید که ۴۳ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهد، جذب مکتب‌ها شده‌اند.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که میزان جدیدالشمولان تنها در ولایت‌های سردسیر نسبت به آمار مناطق سردسیر و گرم سیر سال ۱۳۹۷، هفتاد هزار افزایش را نشان می‌دهد.

نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف
نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف

او افزود: "بیش از هشت صد هزار دانش‌اموز را ما در سال تعلیمی ۱۳۹۸ جذب کردیم، جذب مناطق گرمسیر در ۱۵ سنبله آغاز شد و دو ماه فرصت داریم. انتظار داریم که با تکمیل شدن این روند تعداد جذب ما به یک میلیون برسد."

در حال حاضر روند جذب شاگردان جدید در ولایت‌های کندهار، هلمند، فراه، لغمان، کنر، نیمروز و ننگرهار جریان دارد.

وزارت معارف علت افزایش ثبت‌نام دانش‌آموزان را اجرای برنامه‌های متعدد آگاهی عامه، ایجاد سهولت‌ها، جذب ۷۵۰۰ معلم زن در سه سال گذشته، استخدام مدیران زن در مکتب‌های دخترانه و مشارکت الدین می‌داند.

اما پرسش این‌جا است که آیا این آمار در سال‌های گذشته هم بوده و آیا وزارت معارف ظرفیت رسیدگی به این تعداد دانش‌آموزان را دارد؟

صدیق پتمن، معین پیشین این وزارت در این باره گفت: "تنها در سال ۱۳۸۱ بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار دانش‌آموز جذب مکتب‌ها شدند. ذخیرۀ چندین سالۀ زمان طالبان بود که به مکتب نرفته بودند و سنین‌شان ۶ تا ۹ سال بود که در صنف اول جذب شدند. بعد از آن به این گراف اعظمی شاگرد جذب نشده و ارقامی را که وزارت معارف داده، درست نیست و دقت صورت نگرفته است."

در حالی وزارت معارف از افزایش دانش‌آموزان جدید سخن می‌زند که براساس گزارش‌ها پنجاه درصد مکتب‌ها در سراسر کشور حتی بشمول پایتخت فاقد ساختمان هستند .

XS
SM
MD
LG