لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

یوناما: تلفات غیرنظامیان نسبت به‌سال گذشته، ۴۲ درصد افزایش یافته است


آرشیف، جسدهای افراد غیرنظامی‌ای که در ولسوالی زرمت پکتیا کشته شده بودند
آرشیف، جسدهای افراد غیرنظامی‌ای که در ولسوالی زرمت پکتیا کشته شده بودند

سازمان ملل متحد دیروز در یک گزارشِ تازه گفت: "میزان تلفات ملکی در ماه‌های جولای، اگست و سپتمبر امسال در افغانستان نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است."

به اساس گزارش یوناما در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۲۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته شده اند.

در همین حال دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که حکومت این کشور پیوسته تلاش کرده تا از تلفات افراد ملکی در این کشور جلوگیری شود.

این گفته‌ها و گزارش‌ها درحالی ارائه می‌شود که ادعا می‌شود هفت غیرنظامی به تازگی در عملیات شبانۀ نیروهای افغان در ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک کشته شده اند.

احمدزی احمدی یک باشندۀ ولایت میدان وردک است.

او می‌گوید که دو پسر خواهرش با هفت غیرنظامی دیگر سه شنبه شب در عملیات نیروهای افغان در ولسوالی نرخ این ولایت کشته شدند.

احمدی که دیشب از طریق تلیفون با رادیو آزادی صحبت می‌کرد افزود: "نیروهای خاص امنیتی در قریۀ صدمردۀ ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک عملیات شبانه انجام دادند و در این عملیات هفت فرد ملکی بیگناه و مظلوم به شهادت رسیدند. دو تن از این افراد خواهرزاده‌هایم بودند یکی شان در پوهنتون کندهار محصل بود و دیگرش کارمند دولت بود و در وزارت کار و امور اجتماعی وظیفه داشت."

موقعیت میدان وردک در نقشۀ افغانستان
موقعیت میدان وردک در نقشۀ افغانستان

از سوی دیگر محب‌الله شریف‌زی سخنگوی والی میدان وردک به رادیو آزادی گفت که یک هیئت توظیف شده تا روی ادعای تلفات افراد ملکی در ولسوالی نرخ تحقیق کند.

دفترشورای امنیت ملی افغانستان با اشاره به گزارش سازمان ملل می‌گوید که عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در این کشور شورشیان مسلح هستند.

کبیر حقمل سخنگوی این دفتر دیشب به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان پیوسته تلاش کرده تا از تلفات افراد ملکی جلوگیری شود.

کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

او افزود:"تلفات ملکی برای ما قابل قبول نیست و همیشه در صدد این هستیم که در هرنوع از درگیری ها از تلفات افراد ملکی جلوگیری صورت گیرد.

دولت افغانستان تلاش می‌کند تمامِ فعالیت‌های که منجر به وارد شدن تلفات به افراد ملکی می‌شود از بین برود. ما دراین راستا اقداماتِ خوبی را انجام داده ایم و دست‌آورد‌های خوبی داریم.

تلاش می‌کنیم تا عامل اصلی که دشمنان صلح و ثبات افغانستان هستند و باعث تلفات ملکی می‌شوند فعالیت‌های شان طوری دفع و طرد شود که به مردم ملکی آسیب نرسد."

یونما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان روز پنجشنبه در یک گزارش تازه گفت که میزان تلفات ملکی در ماه‌های جولای، آگست و سپتمبر امسال در این کشور نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافته است.

بر بنیاد این گزارش، در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۵۶۳ غیرنظامی به شمول ۲۶۱ زن و ۶۳۱ کودک در افغانستان کشته شده اند.

در این مدت ۵۶۷۶ غیرنظامی دیگر زخم برداشته اند.

در گزارش یونما گفته شده که تلفات افراد ملکی در ماه جولای امسال به بلندترین سطح خود در مقایسه با تمام ماههای ده سال گذشته که این دفتر به ثبت آمار تلفات غیرنظامیان شروع کرده، رسیده است.

به اساس گزارش در جریان ۹ ماه اول سال جاری میلادی، حملات انتحاری و غیر انتحاری، عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده که ۴۲ درصد مجموع تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهد.

درگیری‌های زمینی عامل ۲۹ درصد و حملات هوایی عامل ۱۱ درصد تلفات غیرنظامی خوانده شده است.

گزارش یونما نشان می‌دهد که از اول ماه جنوری تا ۳۰ سپتمبر، عناصر مخالف دولت عامل ۶۲ درصد و نیروهای طرفدار دولت عامل ۲۶ درصد تلفات افراد ملکی بوده اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک اعلامیه که در حساب توییتر خود نشر کرده ، گزارش یونما در بارۀ تلفات افراد ملکی را یک جانبه و ناقص خوانده است.

XS
SM
MD
LG