لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

اشرف غنی با بازماندگان انفجار هسکه مینه غمشریکی کرد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین مصافحه با باشندگان ولسوالی هسکه مینۀ ولایت ننگرهار. October 20 2019
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین مصافحه با باشندگان ولسوالی هسکه مینۀ ولایت ننگرهار. October 20 2019

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سفرش به ولسوالی هسکه مینه با خانواده های قربانیان انفجار روز جمعه ابراز غمشریکی کرد و گفت که عاملان این انفجار بزودی از بین برده خواهند شد.

اشرف غنی گفت: "با غم شما من نیز غمگینم. بدانید که اگر در هر قسمت این ولسوالی غم باشد من در غم شما شریکم. این یک فاجعه به سطح ملی و بین‌المللی بود. مرتکبین این انفجار را باید گرفتار و به جهنم بفرستیم."

رئیس جمهور غنی گفت، این انفجار از سوی هر کسی که صورت گرفته و یا کسانی که در آن همکاری کرده اند کار خلاف تمام موازین اسلامی، بشری و اصول اخلاقی را انجام داده و آنرا به شدت محکوم می‌کنیم.

بزرگان قومی در صحبت های شان از رئیس جمهور غنی خواستند تا در قسمت تأمین امنیت، اعمار ساختمان‌های مکاتب برای دختران، تهیه آب آشامیدنی و فراهم کردن سهولت های صحی در ولسوالی های شینوار که هسکه مینه شامل آن است، همکاری کند.

اشرف غنی گفت، برنامه عاجل برای عمران و تأمین امنیت شش ولسوالی شینوار تهیه شده که تطبیق آن منجر به پاکسازی این ولسوالی‌ها از وجود گروه‌های طالبان و داعش خواهد شد.

رئیس جمهور غنی گفت: "به ادارات مسئول دستور می‌دهم تا در همکاری نزدیک با باشنده های ولسوالی‌های شینوار، این ولسوالی ها را از وجود افراد وابسته به داعش و طالبان پاک سازی کنند."

در انفجاری که روز جمعه در مسجد قریه جودره ولسوالی هسکه مینه هنگام ادای نماز رخ داد در آن ۷۳ تن شامل اطفال، موسفیدان و جوانان کشته شدند که ۲۷ تن از آنها متعملین مکتب بودند.

گفته می‌شود در این قریه برخی از فامیل‌ها ده تن از اعضای خانواده ها خود را در این انفجار از دست داده اند.

این رویداد با واکنش های داخلی و بین‌المللی به همراه شده است.

شبکه فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان حمله به افراد ملکی را نقض آشکار موازین حقوق بشری می‌داند.

مسئولان این شبکه روز یکشنبه (۲۸ میزان) در یک نشست خبری با نشر اعلامیه‌ای از حکومت خواستند تا برای امنیت جان غیرنظامیان گام‌های جدی بردارد.

ریا جواد، از مسئولان این نهاد بخشی از این اعلامیه را چنین خواند: "شناسایی، محاکمه علنی و مجازات عاملان این جنایات، حکومت از قربانیان ملکی و خانواده‌هایشان باید حمایت لازم نماید. دولت جدا با پالیسی‌های محافظت از افراد ملکی در جریان درگیری‌ها توجه کند تا این مسئله سبب کاهش تلفات افراد ملکی در کشور گردد."

مسئولان این شبکه گفتند عاملان این بمبگذاری باید تحت پیگرد قرار گیرند.

از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل گفته است، کشتن ده‌ها نمازگزار "جنایت جنگی" است.

کودکی که در انفجاری در یک مسجد در هسکه مینه ننگرهار زخمی شده است. October 18, 2019
کودکی که در انفجاری در یک مسجد در هسکه مینه ننگرهار زخمی شده است. October 18, 2019

مایک پومپئو وزیر خارجۀ امریکا در یک بیانیه گفته است که حمله بر نمازگزاران در یک مسجد در ولایت ننگرهار افغانستان، "بزدلی و بی رحمی" کسانی را نشان می‌­دهد که به زندگی انسان اهمیت نمی‌­دهند و به خشونت علیه افراد بی­گناه دوام می‌دهند.

او در ادامه گفته است که ایالات متحده حملۀ عمدی بر افراد ملکی را با شدیدترین الفاظ محکوم می­‌کند و به خانواده های قربانیان تسلیت عرض می‌­کند.

جان بس، سفیر ایالات متحده در کابل، این بمبگذاری را بی‌رحمانه خوانده و آن را نکوهش کرده است.

آقای بس در حساب توییتر خود نوشته است، تمامی افغان‌ها حق دارند در فضای امن زندگی و به گونۀ مشترک عبادت کنند.

ناتو نیز آنچه را در مسجد هسکه مینه اتفاق افتاد، "وحشیانه" خوانده و نکوهش کرده است.

این پیمان در حساب توییتر خود نوشته است، برای مبارزه علیه هراس افگنی بین‌المللی در کنار نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان می‌ماند.

بر اساس خبرنامۀ سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، منشی عمومی این سازمان هم رویداد جمعه در ننگرهار را تقبیح کرده و گفته است عاملان آن باید پاسخ بدهند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان این بمبگذاری را نکوهش کرده و آن را یک جنایت بزرگ خوانده است.

تا کنون مسئولیت این رویداد را هیچ گروهی به دوش نگرفته است.

در ولایت ننگرهار هم طالبان و هم گروه دولت اسلامی داعش حضور فعال دارند.

XS
SM
MD
LG