لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

ساکنان کندز: از دست افراد مسلح غیر مسئول به ستوه آمده‌ایم


آرشیف، افراد مسلح غیر مسئول در ولایت کندز
آرشیف، افراد مسلح غیر مسئول در ولایت کندز

شماری از ساکنان ولایت کندز می‌گویند اخاذی و باجگیری تفنگ‌داران خودسر آنها را به ستوه آورده‌ است.

به گفته آنها، این افراد در مرکز و ولسوالی های کندز بدون هیچ استناد قانونی از مردم پول می‌گیرند.

شماری از مردم در ولسوالی امام صاحب این ولایت می‌گویند که افراد مسلح غیر مسئول از دهقانان به زور عشر گندم و برنج را می‌گیرند و در صورت رد این درخواست، دهقانان را لت و کوب می‌کنند.

امین‌الله از باشندگان این ولسوالی گفت: "هرسال که ما فصل‌های زراعتی خود را جمع آوری می‌کنیم، افراد مسلح غیر مسئول می‌آیند به زور از نزد ما عشر می‌گیرند و اگر ندهیم این‌ها بندی‌خانه‌های شخصی دارند و ما را بندی می‌کنند. ما از دولت می‌خواهیم که در این مورد اقدام کند و ما را از شر این مردم خلاص کند."

آنان می‌گویند که مردم از چندین سال به این‌سو با این مشکل روبه‌رو هستند و انتقاد می‌کنند که پی‌هم در این مورد به اداره محلی کندز شکایت کرده‌اند، اما هنوز در خصوص جلوگیری خودسری‌های افراد مسلح غیر مسئول اقدام جدی صورت نگرفته است.

غلام‌حضرت از باشندگان ولسوالی خان‌آباد ولایت گفت: "افراد مسلح غیر مسئول از مردم به زور پول و عشر می‌گیرند و هم‌چنان به زور نان مردم را می‌خورند، اما کسی نیست که صدای ما را بشنود."

از سویی هم عبدالطیف باشندگان شهر کندز نیز از مشکل مشابه شکایت دارد: "مردم زحمت می‌کشند تا برای خود یک زندگی کوچک بسازند و برای فرزندان شان روزی حلال پیدا کنند، اما افراد مسلح غیر مسئول اشخاص ثروتمند را اختطاف می‌کنند و این گروه زندگی مردم را به مخاطره انداخته و در برابر مردم چالش‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند."

موقعیت ولایت کندز در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت کندز در نقشه عمومی افغانستان

از سوی دیگر، مسئولان امنیتی کندز می‌گویند که در یک‌سال گذشته تعداد زیادی از افراد مسلح غیر مسئول را نیروهای دولتی بازداشت و به پنجه قانون سپُرده‌اند و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند که در منطقه از مردم به زور عشر و ذکات جمع‌آوری کنند.

جنرال عبدالرشید، بشیر قوماندان امنیه کندز، به رادیوآزادی گفت: "تعدادی از افراد مسلح غیر مسئول از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شدند و هم اکنون در زندان به سرمی‌برند و هنوز هم در ولسوالی خان آباد و برخی ساحاتِ دیگر کندز افراد مسلح غیر مسئول موجود هستند و به‌خاطر گرفتاری آن‌ها ما پلان‌های داریم."

کندز در شمال‌شرق افغانستان، از ولایت ناامن کشور شمرده می‌شود. علاوه بر حضور طالبان مسلح و ناامنی موجود در این ولایت، حضور فعال افراد مسلح غیرمسئول نیز تهدید جدی پنداشته می‌شود، چرا که در برابر هیچ مرجعی پاسخگو نیستند.

XS
SM
MD
LG