لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

انعکاس مسایل مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
  • نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز به حمله روز جمعه در ولایت ننگرهار و تلفات فزایندۀ غیر نظامیان در افغانستان تمرکز کرده‌است.

روزنامه در مورد روستای "جودره" در ولسوالی هسکه مینه می‌نویسد، این محل چند صد تن باشنده دارد و در آغاز امسال گروه داعش، آب را در آن‌جا قطع کرده بود.

در ادامه آمده که با وجود مشقت‌ها، زندگی تا روز جمعه در روستای جودره بدون حادثه پیش می‌رفت، اما همه چیز به یکبارگی برهم خورد و حملۀ که بیش از ۷۰ قربانی گرفت، گورستان بزرگی در این روستا بر جا ماند.

نیویارک تایمز در ادامه نوشته که ۷۰ خانواده در روستای "جودره" یک یا چند عضوش را از دست داده‌است.

باشنده‌های محل گفته اند، محمد عارف یگانه داکتر روستا با دو پسر و دو برادرش در رویداد کشته شدند. در میان قربانیان، تنها دو معلم در این منطقه، هم شامل اند.

روزنامه نوشته که کشتار گروهی مردم در ولسوالی هسکه مینه، مثال تازۀ از تلفات غیر نظامیان در افغانستان است و در گذشته هم انتحار کننده‌ها، مسجدها، ورزشگاه‌ها، مراکز آموزشی و حتی اعتراض‌های مردمی را هدف قرار داده اند.

در واکنش به رویداد هسکه مینه، تدامیچی یاماموتو نماینده سازمان ملل‌متحد در افغانستان روز یکشنبه در یک اعلامیه گفت، چنین کشتار به هیچ صورت قابل توجیه نیست و عاملان آن باید به عدالت کشانده شوند و مورد مجازات قرار گیرند.

پیش از این، سازمان ملل نُه ماه امسال در افغانستان را مرگبار‌ترین زمان برای غیر نظامیان دانسته بود. در گزارش تازه یوناما گفته شده که بیش از ۲۵۰۰ غیر نظامی در این مدت در افغانستان کشته شده‌اند و نزدیک به ۵۷۰۰ تن دیگر هم زخم برداشته اند.

  • دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل به تأخیر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده‌است.

قرار بود نتیجه ابتدایی انتخابات ششم میزان روز شنبه ۲۷ همین ماه اعلام شود، اما این نتیجه تا مدت نا معلوم از سوی کمیسیون انتخابات به تعویق افتاده است.

به نوشته دیلی میل، از میان بیش از نُه میلیون افراد واجد شرایط رأی‌دهی، تنها یک سوم آن‌ها روز ششم میزان رأی دادند.

در ادامه آمده که نگرانی و ترس از تقلب و حملات طالبان، مشارکت مردم را به پائین‌ترین سطح، در یک انتخابات در افغانستان رساند.

روزنامه اما می‌نویسد، با وجود مشارکت اندک، به نظر می‌رسد انتخابات امسال از نظر تقلب، مصون‌ترین بود، زیرا دستگاه‌های بایومتریک مانع رأی‌دهی چندین مرتبه‌ای شد.

در این‌جا نویسنده دیلی میل استدلال می‌کند که روند شمارش آرای بایومتریک با وجود شفافیت، پروسه را پیچیده و کُند ساخته است.

با وجود تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی، انتظار می‌رود کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، نتیجه نهایی انتخابات ششم میزان را در شانزدهم عقرب اعلام کند.

در صورتی که هیچ یک از نامزدان آرای ۵۰ جمع یک را کسب نکرده باشند، انتظار می‌رود دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG