لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

ستاد انتخاباتی عبدالله، خواستار تعلیق وظیفۀ رئیس دارالانشاء شد


عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان، ۱۵جولای ۲۰۱۹
عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان، ۱۵جولای ۲۰۱۹

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس اجرائیۀ افغانستان خواستار تعلیق وظیفۀ رئیس دارالانشاء و مشاور امنیتی کمیسیون مستقل انتخابات شد.
تیم ثبات و همگرایی می‌گوید مرکز جمع‌بندی و بررسی نتایج دیجیتالی کمیسیون مستقل انتخابات هدف حمله قرار گرفته است. به گفتۀ رئیس ستاد آقای عبدالله، با واردشدن نیروهای ویژۀ پولیس به این مرکز، دروازه و قفل این مرکز شکسته شده.

اما کمیسیون مستقل انتخابات با صدور اعلامیه‌ای موضوع شکسته‌شدن قفل دروازۀ مرکز جمع‌بندی و بررسی نتایج دیجتالی این کمیسیون را رد می‌کند.

تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان ادعا می‌کند که نیروهای ویژۀ پولیس، برخی اعضای دارالانشاء و یک تیم انتخاباتی مشخص یک‌شنبه شب قفل دروازۀ مرکز جمع‌بندی و بررسی نتایج دیجیتالی کمیسیون مستقل انتخابات را شکسته‌اند.

علی‌احمد عثمانی، رئیس ستاد انتخاباتی این تیم روز دوشنبه در نشست خبری‌ای در کابل گفت که این کار حمله به آرای مردم، شفافیت انتخابات، حقوق نامزدان و حیثیت کمیسیون مستقل انتخابات به شمار می‌رود و باید دراین باره تحقیق صورت گیرد.

آقای عثمانی می‌گوید که وظیفۀ حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات، مشاور امنیتی این کمیسیون و برخی افراد دیگر که متهمان این قضیه‌اند، باید به حالت تعلیق درآید.

او اقزود: "یک مجرم و یک کس که دست به این تخلف زده و احتمالاً مجرم است، یعنی رئیس دارالانشاء وجود داشته باشد و ما در حضور او تحقیق را انجام دهیم. باید وظیفۀ آنها به تعلیق درآورده شود تا شرایط تحقیق بی‌طرفانه فراهم شود و همچنین آن نیروهای امنیتی که در این قضیه دخالت داشتند، باید از محوطه بیرون شوند."

علی‌احمد عثمانی، رئیس ستاد انتخاباتی تیم ثبات و هم‌گرایی
علی‌احمد عثمانی، رئیس ستاد انتخاباتی تیم ثبات و هم‌گرایی

در واکنش به این اظهارات، حبیب‌الرحمان ننگ، رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی گفت که، "ادعای دستۀ انتخاباتی عبدالله بی اساس است."

«قطعاً، آنان هیچ نوع صلاحیت {تعلیق وظیفه را} ندارند. ما کارهای خود را طبق قانون و طرزالعمل های انتخابات انجام می دهیم. ادعای آنان بی مورد است.»

آقای عثمانی خوشحال سعادت، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله را نیز به دست داشتن در این قضیه متهم می‌کند و می‌گوید روند کاری کمیسیون در بارۀ جمع‌بندی نتایج آرا تا روشن شدن جوانب قضیه باید متوقف شود.

خوشحال سعادت هنوز در این مورد تبصره نکرده اما نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله در صفحۀ فیسبوکش نوشته که خبرهای نشر شده مبنی بر مداخلۀ نیروهای امنیتی در امورات داخلی کمسیون مستقل انتخابات کاملا بی‌اساس است.

با این حال، سه منبع در کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل حساسیت موضوع، که نمی‌خواهند نام‌شان فاش شود، به رادیو آزادی می‌گویند که نیروهای ویژۀ پولیس ساعت هشت یک‌شنبه شب قفل دروازۀ مرکز جمع‌بندی و بررسی نتایج دیجیتالی این کمیسیون را بدون حضور اعضای کمیسیون و ناظران انتخاباتی شکستند.

محمد عبدالله، یکی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات نیز تأیید می‌کند که برخی نیروهای ویژه پولیس وزارت امور داخله که در داخل کمیسیون مستقراند، یک‌شنبه شب قفل دهلیز این کمیسیون شکستند.

اما رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفت چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

گزارش: حمید حکیمی

XS
SM
MD
LG