لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

ساکنان و تاجران کندز خواستار آغاز پروازهای داخلی به این ولایت شدند


شهر کندز
شهر کندز

ناامنی مسیرها به ولایت کندز باعث شده که مردم این ولایت از حکومت بخواهند که شرکت‌های هوایی خصوصی را تشویق کند تا پروازهای خود به این ولایت را آغاز کنند.

جاده کابل‌کندز، مهمترین جاده‌ای است که این ولایت را با پایتخت وصل می‌کند، اما این جاده ناامن است.

نصیراحمد احسان‌مند یک‌تن از باشندگان کندز می‌گوید: "افراد ملکی تا یک حدی جرأت می‌کنند و در این مسیر سفر می‌کنند، اما افرادی که وابسته به دولت هستند جرأت نمی‌کنند که در این راه به‌شکل آزادانه بروند و بیایند. ما شاهد بودیم که برخی افراد در راه بغلان از سوی طالبان مسلح پایین شدند."

آنان می‌گویند که به‌دلیل تهدیدهای بالای امنیتی در مسیر شاهراه کندزبغلان تعدادی از مردم به‌خصوص کارمندان اداره‌های دولتی و غیر دولتی رفت و آمد نمی‌توانند، چرا که هرازگاهی طالبان مسلح بر سر راه می آیند و مسافران را بازرسی می‌کنند.

ضیاءالحق ضیائی از تاجران کندز می‌گوید: "در مسیر شاهراه کندزبغلان دو طرف با هم درگیر می‌شوند. ضرر و تلفاتش را افراد ملکی می‌دهند. بارها ما به چشم سر دیدیم که مسافران شهید شدند. اطفال و زنان شهید و زخمی شدند. این وضعیت سخت نگران‌کننده است."

از سویی هم، امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی کندز نیز موجودیت چنین مشکلات را تأیید می‌کند. او از اداره محلی این ولایت می‌خواهد که در خصوص تأمین امنیت راه ها گام‌های عملی بردارد تا شرکت های هوایی خصوصی به این ولایت پروازهای خود را آغاز کنند.

او گفت: "این وضعیت تا چه وقت ادامه پیدا می‌کند؟ برای ما هم این وضعیت کاملاً نگران کننده است. از این وضعیت رنج می‌بریم. تأسف ما این است که تا هنوز در این مورد از سوی حکومت مرکزی بالای اداره محلی کندز فشار صورت نگرفته است."

از جانب دیگر، گل‌آغا امیری، آمر میدان هوایی کندز می‌گوید که میدان هوایی به‌شکل اساسی ساخته شده است و در حال حاضر هر نوع طیاره می‌تواند به این میدان فرود آید یا پرواز کند.

ترمینل میدان هوایی کندز
ترمینل میدان هوایی کندز

او افزود: "خط رنوی ما داشتیم ۲۰۰۰ متر و فعلاً به ۲۴۶۹ متر ارتقا یافته است. عرض رنوی ۴۵ متر موجود است. تکسی وی و پارکینگ داریم. ترمینال جدید ساخته شده و تمامی تجهیزات در ترمینال موجود است. در این‌جا نظر به تعهدی که اداره هوانوردی با ما کرده، به زودی پروازها شروع می‌شود."

با این حال، عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز به مردم اطمینان می‌دهد که به زودی طیارات ملکی به این ولایت پروازهای خود را آغاز می‌کنند: "در آینده نزدیک به میدان هوایی کندز طیارات شرکت‌های خصوصی پروازهای خود را شروع می‌کنند. قبلاً یک اندازه تهدیدهای امنیتی موجود بود، اما در ساحات آسیب‌پذیر با افراز پوسته‌های امنیتی تهدیدها برطرف شده است. به زودی پروازها آغاز می‌گردد."

بر اساس گفتۀ‌های باشندگان کندز، سران حکومت وحدت ملی به مردم تعهد سپرده بودند شرکت‌های هوایی خصوصی پروازهای خود را به این ولایت آغاز خواهند کرد، اما عمر حکومت وحدت ملی به پایان رسید و وعده‌های رهبران حکومت وحدت ملی عملی نشدند.

XS
SM
MD
LG