لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

فارن افیرز: خروج نیروها از افغانستان چگونه خواهد بود؟


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • فارن افیرز

نشریه فارن افیرز در نخست می‌پرسد، خروج نیروها از افغانستان چگونه خواهد بود؟

نشریه در پاسخ می‌نویسد، در دو سال گذشته اجماع در امریکا همین بوده که نیروهای این‌کشور باید افغانستان را ترک کنند.

در ادامه آمده که رئیس جمهور دونالد ترمپ، نامزدان ریاست جمهوری امریکا از حزب دموکرات و سیاسیون آن‌کشور گفته اند که به حضور نیروهای امریکایی در افغانستان نیازی نیست.

فارن افیرز در این‌جا به نقل از حامیان ماموریت افغانستان می‌‎نویسد که استدلال می‌کنند، خروج کامل نیروها یک فاجعه خواهد بود و زمینه برای شکل‌گیری گروه‌های تروریستی فراهم خواهد شد.

نویسندۀ مطلب می‌افزاید، خروج نیروهای امریکایی، زمینه نفوذ بیشتر طالبان را به‌همراه خواهد داشت، چیزی که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ واقع شد و در نتیجۀ کاهش حملات هوایی ایالات متحده، طالبان به پیشرفت‌هایی در برخی ولایت‌ها به‌شمول 'کندز' و 'هلمند' دست یافتند.

به نوشتۀ نشریه، اگر رئیس جمهور امریکا در جریان سال ۲۰۲۱ و یا پیش از آن به خروج نیروهایش از افغانستان تصمیم بگیرد، معنایش این‌است که حملات هوایی علیه طالبان قطع می‌شود.

فارن افیرز همچنان در ادامه نوشته است، واشنگتن می‌تواند به تمویل اردوی افغانستان ادامه دهد اما شاید کانگرس امریکا با این کمک‌های مالی پس از خروج نیروها از این‌کشور مخالفت شدید کند و خواهان قطع آن شود.

در بخش اخیر این مطلب آمده که اگر ایالات متحده بدون توافق صلح افغانستان را ترک کند، مردم این‌کشور بیشترین صدمه را خواهند دید و در سال نخست خروج امریکا، شاید خشونت‌های طالبان به صورت بی‌سابقه افزایش یابد.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ وال ستریت ژورنال به خروج شماری از نیروهای امریکایی از افغانستان تمرکز کرده است.

جنرال سکات میلر قوماندان عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان دو شنبه گفت که دو هزار تن از نظامیان امریکایی از این‌کشور خارج شده اند.

وال ستریت ژورنال در این مورد می‌نویسد، رهبران افغانستان و شماری از مقام‌های امریکایی نگرانی دارند که بیزاری دونالد ترمپ از گرفتاری‌های ایالات متحده در مسایل خارجی، شاید باعث شود تا او به یک‌بارگی تمامی نیروهای کشورش را از افغانستان بیرون کند، آن‌هم در حالی‌که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امریکا نزدیک‌تر می‌شود.

از سوی دیگر روزنامه به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تمرکز کرده و نوشته است، با وجود مشارکت کم مردم انتخابات برگزار شد و محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله هر یک ادعای پیروزی دارند.

به نوشتۀ وال ستریت ژورنال، اگر هیچ یک از این دو، آرای پنجاه در صد جمع یک را در این دور انتخابات کسب نکرده باشند، انتخابات به دور دوم خواهد رفت که شاید تا بهار آینده به تاخیر بی‌افتد و در نتیجه باز هم بی‌سرنوشتی سیاسی تمدید شود.

XS
SM
MD
LG