لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

افغانستان در اجلاس مسکو شرکت نمی‌کند


آرشیف: ملا عبدالغنی برادر ، رهبر سیاسی ارشد گروه طالبان، با دیگر اعضای هیئت طالبان در مسکو ، ۲۸مه ۲۰۱۹
آرشیف: ملا عبدالغنی برادر ، رهبر سیاسی ارشد گروه طالبان، با دیگر اعضای هیئت طالبان در مسکو ، ۲۸مه ۲۰۱۹

حکومت افغانستان با وجود اظهار خوشبینی نسبت به برگزاری اجلاس مسکو، گفته که در آن شرکت نمی‌کند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت که از برگزاری این اجلاس اطلاع دارد، اما از پاسخ دادن به این پرسش که آیا حکومت افغانستان برای شرکت در این اجلاس دعوت شده یا نه، خودداری کرد.

قرار است این اجلاس با شرکت نمایندگان کشورهای روسیه، امریکا، چین و پاکستان درباره بررسی راه‌های برقراری صلح در افغانستان روز ۲۵ اکتبر برگزار شود.

ناجیه انوری، رئیس ارتباطات استراتیژیک وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری، رئیس ارتباطات استراتیژیک وزارت دولت در امور صلح

خانم انوری به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان نماینده‌ای را به نشست مسکو نمی‌فرستد، اما تأکید کرد که کشورش انتظار دارد این اجلاس نتایج ملموسی در راستای دسترسی به صلح در این کشور در پی داشته باشد.

ناجیه انوری افزود: "دولت افغانستان به صورت کامل در جریان برگزاری این نشست‌ها قرار دارد. از این نشست‌ها استقبال می‌کنیم."

او افزود: "دولت افغانستان به این نشست‌ها خوشبین است؛ اما توقع ما این است که این نشست‌ها راهی برای پیشرفت صلح باشد و گام‌هایی برای پیشبرد این پروسه بردارند که به نفع ملت افغانستان باشد. از آدرس وزارت صلح در این نشست کسی اشتراک نخواهد کرد."

این سومین نشست برای بررسی راه‌حل‌های دسترسی به صلح در افغانستان است که در یک سال گذشته بدون در غیاب حکومت افغانستان در مسکو می‌شود.

سخنگویان حکومت افغانستان حاضر نشدند در این مورد توضیح دهند.

آصف صدیقی، معاون دوم مجلس سنای افغانستان نقش امریکا هم مهم می‌داند:

"نقش امریکا این‌جا بسیار تاثیرگذار است. نشست‌هایی که پیش از این دیدیم تاثیری بر صلح نداشت و بیشتر حکومت در حاشیه ماند، اما این بار انتظار ما این است که در برابر افغانستان صادق باشند به ویژه امریکا، روسیه و چین که خیلی نقش تاثیرگذار در صلح افغانستان دارند."

آصف صدیقی، معاون دوم مجلس سنای افغانستان
آصف صدیقی، معاون دوم مجلس سنای افغانستان

در این میان، شماری از تحلیلگران بر این باور اند که گروه طالبان از برگزاری چنین نشست‌ها سود برده، اما حکومت افغانستان بیشتر در حاشیه مانده و در آنها حضور نداشته است.

همزمان چین اعلام کرده که در نظر دارد اجلاس دیگری را به هدف مشابه‌ای با شرکت نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار کند، یک منبع حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفته که نمایندگان حکومت در این اجلاس هم شرکت نمی‌کند.

امریکا و اتحادیۀ اروپا به‌تازگی در اعلامیه مشترکی از رهبران افغانستان خواسته‌اند تا هرچه زودتر نمایندگان خود را برای مذاکرات بین‌الافغانی معرفی کند - خواستی که ظاهراً تا اکنون به آن پاسخ مثبت داده نشده است.

دور تازه تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان به دنبال لغو مذاکرات صلح امریکا و گروه طالبان در قطر آغاز شده است.

۱۴میزان سال روان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان اعلام کردند که متن توافق‌نامه صلح تقریباً آماده امضا است، اما دونالد ترمپ با پخش توییتی این مذاکرات و همچنین دیدار برنامه‌ریزی شده با رهبران گروه طالبان در کمپ دیوید را لغو کرد.

زلمی خلیل‌زاد و هیئت طالبان در اسلام‌آباد ملاقات کرده‌اند

XS
SM
MD
LG