لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

نگرانی‌ها از افزایش ناامنی و سرقت‌ مسلحانه در پروان


موقعیت ولایت پروان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت پروان در نقشه عمومی افغانستان

افزایش موارد سرقت مسلحانه و ناامنی در ولایت پروان در شمال کابل باعث نگرانی مردم این ولایت شده است.

نوراحمد در منطقه "چوک شهر" چاریکار، مرکز ولایت پروان، دکان زرگری دارد. چند شب پیش دزدان به قصد تاراج زیورات وارد دکان وی شدند.

او می‌گوید: "وقتی که دکان را باز کردم، دیدم سیف دکان باز است.‌ دیگر امیدی نداشتم که در داخل دکان چیزی باقی مانده باشد.‌ گفتم طبعاً که [دزدان] دکان و زره را که باز کرده، حتماً همه چیز را برده‎اند."

نوراحمد افزود:‌ "[دزدان] از دکان همسایه اینجا آمده‎اند. در پشت سر یک دیوار ساخته شده از خشت پخته است که چهل سانتی ضخامت دارد.‌ همین دیوار را سوراخ کرده داخل دکان شده‌اند."

این مورد از سرقت که در ساحه مرکزی و مزدحم شهر صورت گرفته، از نظر شمار زیادی از دکانداران پروان نشانه افزایش ناامنی در این ولایت است.

سارقان از دکان نوراحمد از داحل سیف سنگین و مستحکم، زیورات را نتوانستند ببرند، اما به دکان خساراتی وارد شده است.

نوراحمد می‌گوید این گونه سرقت بدون دست داشتن برخی از "زورمندان حکومتی" صورت گرفته نمی‌تواند.

او گفت: "نزد ما مشکوک است. بخاطری که در آن وقت شب اگر در دکان ما انگشت خود را بزنی، در سر چوک مردم خبر می‌شوند،‌ ولی نمی‌دانم چرا این‎ها (مأموران حکومتی) خبر نشدند. آنها باید خودشان پاسخ بگویند."

این دکاندار چاریکاری افزود: "این که مسئولان معاش می‌گیرند، وظیفه‎شان است باید پاسخ بدهند. وطیفه دولت است که باید در این زمینه توجه کند. این ولایت تنها یک چوک دارد و بسیار کوچک است.‌ شاید به یک حوزه امنیتی کابل مقایسه نشود، برای مسئولان بسیار جای شرم است که نتوانند امنیت ما و شهر ما را تأمین کنند."

از سوی دیگر محمد اسحاق، یکی دیگر از دکانداران شهر چاریکار، می‌گوید به دلیل افزایش ناامنی در این ولایت نگرانی مردم بیشتر شده است.

او گفت: "ناامنی زیاد است؛ نفر کشته می‎شود، دکان به تاراج برده می‌شود؛ در دکان ما دزد آمد، ما مجبور هستیم این شهر را ترک کنیم. دیگر برای ما راهی نمانده است."

این دکاندار گفت که ادامه ناامنی باعث شده تا نتوانند در این ولایت سرمایه‎گذاری کنند.

محمد اسحاق می‌گوید اگر امنیت سرمایه‎گذاران تأمین نشود، آنها افغانستان را ترک خواهند کرد.

او افزود: "دیگر اینجا چه کنیم؟ فامیل ما در ناامنی باشد. ساحه ما ناامن باشد، اگر امنیت ما گرفته نشود، این ولایت را ترک می‌کنیم."

از نظر کارشناسان مسایل اقتصادی و حکومتداری، افزایش ناامنی آسیب زیادی به وضعیت اقتصادی و سرمایه‎گذاری می‌زند. به گفته آنها، حتی دکانداران عادی از کاروبار دست می‌کشند که این مشکل تأثیرات ناگواری بر زندگی مردم دارد.

ثناءالحق ستوده، یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت: "در نبود امنیت بستر مطمئن فعالیت‎های اقتصادی از بین می‌رود و فعالیت‎های اقتصادی کُند می‌شود. علاوه بر این‎که فعالیت‎های اقتصادی رشد و پیشرفت نمی‎کند، در نبود امنیت این فعالیت‌ها در هر نقطه‌ای که امنیت نباشد، کوچ می‌کند و حتی ممکن این فعالیت‎ها به صفر برسد."

با این حال، حکومت محلی پروان می‌گوید برای رسیدگی به خواست مردم در خصوص جلوگیری از افزایش ناامنی در این ولایت توجه داشته‎اند.

فضل‎الدین عیار والی پروان، به رادیو آزادی گفت: "یک ضرب‌المثل است که می‌گویند دزد از پولیس یک قدم پیشتر است. وقتی که دکان را دزد زده است، طبعاً پولیس با دزد دست نداشته است و دزد را دستگیر کرده است."

والی پروان افزود: "در شهری که ما قرار داریم، انکشاف نیست. کل تقصیر را به عهده حکومت نیندازیم. مردم باید با پولیس همکاری کنند. امیدواریم که پولیس هم مسئولیت‎های خود را درک و تطبیق کند و قانون را رعایت کند،‌ کوشش کند که امن و نظم عامه و تنفیذ قانون را در شهر درست مراعات کند."

نگرانی‌ها بخاطر افزایش سرقت و بدامنی در ولایت پروان در حالی مطرح شده که در این اواخر شاهراه کابل-پروان نیز شاهد افزایش موارد بدامنی بوده است.

XS
SM
MD
LG