لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

نیویارک تایمز: "جنگ و صلح افغانستان؛ واتس آپ پیام‌ها را انتقال می‌دهد"


  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز چاپ امریکا در شمارۀ اخیر خود تحت عنوان "جنگ و صلح افغانستان؛ واتس آپ پیام ها را انتقال می‌دهد" مطلبی را به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد؛ زمانیکه در ماه اپریل سالجاری، صدها جنگجوی طالب مرکز ولسوالی بالامرغاب را در غرب افغانستان محاصره کردند، نیروهای افغان می‌دانستند که در مخاطره قرار دارند.

روزنامه می‌نویسد، نیروهای افغان که در ولسوالی بالامرغاب محاصره شده بودند، نتوانستند به کماندوهای افغان دسترسی حاصل کنند و حمایت هوایی نیروهای امریکایی، آخرین امید آنها به شمار می‌رفت.

به نوشته نیویارک تایمز، ابر تیره آن منطقه را پوشانیده بود، نیروهای امریکایی نمی‌توانستند قوای امنیتی افغانستان را ببینند و بمباردمان را همآهنگ سازند. همان بود که قوماندان نیروهای افغان در آن منطقه به وسیلۀ مورد علاقه میلیون‌ها تلفون در جهان یعنی"واتس آپ" مراجعه کرد و از آن طریق تماس را برقرار ساخت.

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، در جریان پنج سال گذشته "واتس آپ" بعد از فیسبوک در جایگاه دوم به حیث یک وسیلۀ ارتباط بین‌افغان‌ها و در خارج از افغانستان، قرار دارد.

به نوشته نیویارک تایمز، "واتس آپ" که متعلق به فیسبوک است، حتی به عالیترین حلقات حکومتی و نظامی افغانستان رخنه کرده است.

نیویارک تایمز می‌نویسد، در گفت‌وگوهای اخیر صلح افغانستان بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر، مقامات ارشد طالبان و امریکایی بطور گسترده از "واتس آپ" استفاده کردند.

به نوشتۀ روزنامه، یک مقام امریکا به شوخی گفته است، زلمی خلیلزاد مذاکره کننده ارشد دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، همۀ پروسه گفت‌وگوها را از طریق"واتس آپ" اداره می‌کرد.

با آنکه "واتس آپ" اعلام محرمیت می‌کند، اما نظامیان امریکایی می‌گویند، "واتس آپ" خطرات امنیتی دارد.

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد، نظامیان امریکایی از وزارت دفاع این کشور یا پنتاگون خواسته اند، تا روی پروگرام یا "آپ" کار کند که بتواند"واتس آپ" را جایگزین و از آن در مراودات نظامی استفاده شود و افغان‌ها بتوانند بطور مصون از آن در تأمین ارتباط استفاده کنند.

  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا از طریق سایت خبری میل آنلاین با نشر یک مطلب، به ورزش کریکت در افغانستان پرداخته می‌نویسد؛ افغانستان دولت زدران بالر سریع افغان را از مسابقات بیست آورۀ ماه آینده در برابر وست اندیز در هند، کنار نگهداشته است. این مسابقات در شهر لکنهو در هند برگزار خواهد شد.

به نوشته روزنامه، بر علاوۀ دولت زدران، بالر سریع حمید حسن، بازیکنان با تجربه حشمت الله شهیدی، نورعلی زدران و سمیع الله شینواری هم از بازی در برابر وست اندیز، کنار گذاشته شده‌اند.

به نوشته روزنامه، تیم کریکت افغانستان، قبل از آنکه راشد خان به حیث کپتان این تیم تعیین شود، به رهبری گلبدین نائب در همه نُه بازی‌اش در مسابقات جام جهانی کریکت امسال بازنده شد.

اینک دیده شود که نتایج تیم کریکت افغانستان در مسابقات بیست آوره در هند چگونه خواهد بود؟

XS
SM
MD
LG