لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۹

ویسا: چرا هر اقدام مرتبط به صلح "جنبه پروژه‌ای" دارد؟


روزنامه‌های چاپ کابل در شماره‌های امروز خود بیشتر به بررسی و تحلیل بحث صلح افغانستان پرداخته‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود نوشته است که مذاکرات بین‌الافغانی که قرار بود دوشنبه هفته آینده در چین برگزار شود، به خواست شرکت‌کنندگان نشست مسکو تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است.

نویسنده ویسا افزوده، اگرچه دلیل تأخیر برگزاری این نشست مشخص نیست، اما تأکید کرده که ۹۵ درصد افغان‌ها صلح می‌خواهند و ۵ درصد به نوشته روزنامه "معامله‌گر، شرارت‌پیشه و جنگجو" هستند که سرنوشت مردم را به دست خود دارند.

سرمقاله‌نویس ویسا در ادامه این سؤال را مطرح کرده که چرا اراده ۵ درصد مردم بر خواست ۹۵درصد دیگر مسلط است و چرا هر اقدام مرتبط به صلح "جنبه پروژه‌ای" دارد؟

ویسا معتقد است که جنگ تحمیل شده بر افغانستان "جنگ استخبارات منطقه و جهان" است - جنگ کسانی که به باور روزنامه، همین ۵ درصد از "افغان‌های معامله‌گر" در آن به عنوان "اجیران گماشته‌شده" نقش بازی می‌کنند.

روزنامه ویسا مدعی شده که نقش آنان در جنگ و صلح تنها گام برداشتن بر اساس برنامه‌ای که دیگران ریخته، است. به تعبیر نویسنده روزنامه، این افراد نه در ادامه جنگ نقش دارند و نه هم در آوردن صلح.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که اگر چالش‌های انتخابات رفع نشود، شکی نیست که حکومت آینده بدون هیچ دردسری هیئت مذاکره‌کننده با طالبان را تعیین خواهد کرد، اما نویسند افزوده که حکومت و جناح‌های سیاسی باید این موضوع را اصل قرار دهند که در مذاکره با طالبان به رقابت‌های سیاسی نیاز نیست.

در ادامه سرمقاله هشت صبح آمده است که مذاکره با گروه طالبان موضوع "جمهوریت" به همه مردم و جناح‌های سیاسی افغانستان مربوط است. روزنامه تأکید کرده که همه حوزه‌های سیاسی و انتخاباتی که زیر چتر این جمهوریت قرار دارند، باید در موضوع مذاکره با طالبان نظر و موضع واحدی داشته باشند.

سرمقاله‌نویس هشت صبح در ادامه افزوده درست است که حکومت باید در بحث مذاکره با طالبان نقش مرکزی داشته باشد، اما تأکید کرده که رهبران حکومت باید در این بخش به نظریات تمامی حلقات سیاسی و فکری توجه داشته باشد.

  • اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله خود نوشته که در این روزها بحث صلح با گروه طالبان بار دیگر داغ شده است، اما به برقراری آتش‌بس باید بیشتر توجه شود.

سرمقاله نویس اصلاح تأکید کرده که آتش‌بس و توقف جنگ می‌تواند به روند صلح کمک کند و آن را به موفقیت برساند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه دولتی همچنین افزوده است که ادامه جنگ و ریختن خون باعث می‌شود که مذاکرات صلح بی‌نتیجه به پایان رسد.

XS
SM
MD
LG