لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

نتایج اولیه انتخابات افغانستان '۲۳ عقرب' اعلام می‌شود


حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حین صحبت در یک کنفرانس خبری در کابل.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حین صحبت در یک کنفرانس خبری در کابل.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز ۲۳ عقرب را به عنوان روز اعلام نتایج اولیه انتخابات ششم میزان تعیین کرده است.

اعضای این کمیسیون روز یکشنبه (۵ عقرب) در یک نشست خبری دلیل این تأخیر را نیاز به زمان کافی برای جدا کردن آرای معتبر از آرای نامعتبر خواندند.

براساس تقویم انتخاباتی، قرار بود نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۷ میزان اعلام شود، اما کمیسیون به دلیل آنچه که مشکلات فنی و نیاز به دقت خواند، موفق به اعلام آن در تاریخ تعیین شده نشد.

پس از گذشت نزدیک به ۱۰ روز از آن تاریخ، اعضای کمیسیون در یک نشست خبری اعلام کردند که نتایج اولیه انتخابات ششم میزان را در ۲۳ عقرب اعلام خواهند کرد.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون در این نشست خبری گفت که این تاریخ پس از رایزنی‌های بسیار تعیین شده تا بار دیگر به تعویق نیفتد.

خانم نورستانی گفت: "ما همه اعضای کمیسیون در همآهنگی با دارالانشاء یکجا کار کردیم تا جلو مشکلات تخنیکی گرفته شود و از سویی هم تاریخی که امروز اعلام کردیم، بازهم نقض نشود."

از سوی دیگر، محمد عبدالله عضو کمیسیون انتخابات تأیید کرد که کارکرد کمیسیون ضعیف بوده است. او همچنین مشکلات فنی، تأخیر در انتقال مواد انتخاباتی و "بی‌پروایی" شرکت درمالوگ را از دلایل عمده تأخیر اعلام نتایج اولیه انتخابات دانست.

آقای عبدالله همچنین از این شرکت آلمانی انتقاد کرد که دو آمار از میزان مشارکت رأی‌دهندگان اعلام کرده که باید این شرکت ثابت کند که کدامش درست است.

در همین حال، نمایندگان ستادهای انتخاباتی با اعلام تصمیم تازه کمیسیون اظهار نگرانی کرده‌اند.

داوود سلطان زوی، نمایندۀ ستاد انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی گفت که تأخیر اعلام نتایج انتخابات زمینه را برای دستبرد به آرا مردم فراهم می‌کند.

آقای سلطانزوی گفت: "این تصمیم می‌تواند سوالات و مشکلاتی را به میان آورد. آنان به هیچ یک از پرسش‌های‌مان جواب درست ندادند. دلیلی که چرا این روند به تأخیر می‌افتد، جواب منطقی ندارد. درست گفتند که کمیسیون با کمپنی درمالوگ مشکل داشت، اما چه مشکلی؟"

محمدیونس نواندیش نمایندۀ تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله گفت که تأخیر بیش از یک هفته‌ای برای این تیم قابل قبول نیست.

آقای نواندیش افزود: "هفت تا هشت روز تأخیر یک گپ طبیعی بود؛ زیرا در همین روزها به مرکز ملی معلومات دیتا فرستاده نمی‌شد، اما تأخیر بیش از این برای ما نگران‌کننده است."

اگرچه تغییر زمان اعلام نتایج انتخابات شک و تردیدهایی را پدید آورده، اما مقام‌های کمیسیون می‌گویند که نمی‌خواهند شفافیت را فدای سرعت کنند.

با این حال، هنوز به درستی مشخص نیست که کمیسیون می‌تواند نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری کشور را در تاریخ جدید اعلام کند یا نه.

XS
SM
MD
LG