لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

دهقانان معترض تابوت محصولات زراعتی را دفن کردند


همایش اعتراضی شماری از دهقانان در مقابل پارلمان افغانستان در کابل. October 27 2019
همایش اعتراضی شماری از دهقانان در مقابل پارلمان افغانستان در کابل. October 27 2019

شماری از دهقانان در اعتراض به نبود بازار به فرآورده های شان تابوت محصولات زراعتی را در کابل دفن کردند.

این دهقانان در هماهنگی با یک سازمان غیردولتی به نام "انجمن فصل نوین افغانستان" همایش اعتراضی را در برابر پارلمان برگزار کردند.

این اعتراض کنندگان وزارت‌های زراعت، تجارت و ادارۀ نورم و استندرد افغانستان را به کوتاهی متهم می‌کنند.

اعضای انجمن فصل نوین افغانستان در اقدامی نمادین محصولات زراعتی را بین تابوت گذاشتند تا به مخاطبان خود بگویند که کشاورزی و دهقانی بدون حمایت حکومت مرده است.

مسئولان این انجمن گفتند، در پنج سال گذشته حکومت هیچ اقدامی برای حل دایمی مشکلات دهقانان و فروش فراورده‌های زراعتی نکرده است.

عزیز، یکی از دهقانان معترض می‌گوید: "وضعیت زراعت ما روزبه‌روز در حال خراب شدن است. محصولات زراعتی افغانستان مانند پیاز، کچالو، انار، انگور و غیره بسیار با کیفیت است، اما هیچ بازار ندارد."

عزیز می‌گوید، تنها افزایش محصولات زراعتی برای رشد اقتصاد کافی نیست، بلکه برای فروش آن باید بازاریابی هم شود.

اعتراض کنندگان وزارت‌های زراعت، تجارت و ادارۀ نورم و استندرد افغانستان را به کوتاهی متهم می‌کنند
اعتراض کنندگان وزارت‌های زراعت، تجارت و ادارۀ نورم و استندرد افغانستان را به کوتاهی متهم می‌کنند

نبود بازار درست، نبود سردخانه‌ها، مشکلات ترانزیت با پاکستان، عدم دسترسی به منابع مالی دهقانان و مشکلات تولید و بسته‌بندی محصولات داخلی، از جمله مشکلاتی هستند که دهقانان و باغداران افغان با آن مواجه هستند.

عبدالنصیر رشتیا، رئیس این انجمن در این همایش اعتراضی خواستار توجه پارلمان به مشکلات دهقانان شد.

او گفت: "ما امروز پیش پارلمان افغانستان آمده‌ایم. اگر وکلای پارلمان واقعاً می‌خواهند اعتماد از دست رفته‌شان را نزد مردم دوباره به دست بیاورند، پس همین وزرای مسئول را هر چه عاجل سلب صلاحیت کنند."

احمد سیلاب، نمایندۀ مردم در ولسی جرگه در پاسخ به نگرانی‌های این انجمن می‌گوید: "ما حالا سلب صلاحیت نمی‌توانیم، زیرا اکثر وزرا سرپرست هستند و دوران حکومت هم به پایان رسیده است، اما مطابق قانون ما تنها می‌توانیم از آنان وضاحت بخواهیم و تا زمانی که ریاست جمهوری جدید اعلان نشود، ما طبق قانون سلب صلاحیت نمی‌توانیم."

پیش از این وزارت زراعت و مالداری گفته بود که حاصلات میوه و سبزیجات در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG